آموزش و راهنمایی خرید

11 ترفند گفته نشده تشخیص چرم طبیعی از صنعتی!(راه و روش تشخیص چرم مرغوب)

چرم اصل را چگونه بشناسیم

روش های تشخیص چرم اصل کدامند؟ بله این پرسش بسیار مهمی است. چرا که بازار چرم پر از محصولاتی است که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با چرم اصل ندارند. این محصولات تقلبی گاهی آن‌قدر با ظرافت تولید می‌شوند که افراد عادی با لمس کردن، بوییدن یا بررسی‌های اولیه به هیچ عنوان قادر به تشخیص اصل و تقلبی بودن آن نیستند.

شاید بدترین قسمت ماجرای خرید یک محصول غیر چرمی قیمت آن باشد. زیرا قیمت محصولات چرمی به دلیل دشوار بودن پروسه تولید چرم از پوست حیوانات بسیار گران است. بنابراین که اگر ندانیم تفاوت چرم اصل و چرم مصنوعی چیست احتمال آن که محصول غیر چرمی را بخریم و قیمت گزافی هم بابت آن پرداخت کنیم خیلی زیاد است.

یکی از بهترین چرم های طبیعی، چرم گاوی است بنابراین در خرید این چرم نیز باید دقت کافی به کار گرفته شود. به همین علت در یک مقاله جداگانه در مورد روش تشخیص چرم گاوی از سایر چرم صحبت کرده ایم.

ایا چرم طبیعی پوسته میشود؟  به این سوال در مقاله ی دیگری از رادین چرم پاسخ داده ایم.

روش‌های تشخیص چرم طبیعی از صنعتی

خبر خوب این است که برای تشخیص چرم اصل از تقلبی روش‌های زیادی وجود دارد که باتکیه‌ بر آن‌ها می‌توان به‌راحتی در زمان خرید یک محصول چرمی از اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد. این مطلب را بخوانید تا به چند روش ساده و عملی راه‌ های تشخیص چرم اصل را به شما بیاموزیم و به زبان ساده بگوییم ویژگی‌ چرم خوب چیست؟ در ادامه نحوه تشخیص چرم طبیعی از صنعتی را با استفاده از هریک از این روش ها به طور کامل توضیح می‌دهیم.

مهمترین روش هایی که برای شناخت چرم اصلی وجود دارد عبارتند از:

  1. تست قطره آب
  2. بررسی لایه‌های محصول چرمی
  3. بررسی پرزهای چرم
  4. دیدن حفره‌های سطحی چرمی
  5. بررسی لبه‌های محصول چرمی
  6. دقیق نگاه کردن به طرح روی سطح چرم
  7. تا کردن چرم
  8. بوییدن چرم
  9. تست پارگی
  10. آتش زدن چرم
  11. سوراخ نشدن چرم

روش‌های تشخیص چرم طبیعی

1-تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی با تست قطره آب

این ساده‌ترین روش برای تشخیص چرم طبیعی از صنعتی است. برای این منظور کافی است یک قطره کوچک آب روی محصول چرمی مورد نظر خود بچکانید و چند لحظه منتظر بمانید. درصورتی‌که قطره آب آرام آرام جذب چرم شود به این معنی است که آنچه در دستان شماست به احتمال زیاد چرم مرغوب است. اما در صورتی که آب از روی چرم سر بخورد و از آن سرازیر شود، باید به اصل بودن آن شک کرد.

از این روش بیشتر برای تشخیص چرم اصل از فوم استفاده می‌شود. چرا که فوم به دلیل پلاستیکی بودنش قادر به جذب آب نبوده و آن را سرازیر می‌کند. در حالی که چرم خوب دارای سوراخ‌ها یا منافذ بسیار ریزی است که به‌تدریج مولکول‌های آب را از خود عبور می‌دهد.

برای دیدن انواع مختلف کیف دوشی چرم و زنانه به صفحات دیگر ما مراجعه نمایید.

تست قطره آب برای تشخیص چرم اصل

به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید برای تشخیص چرم مرغوب از روش تست قطره آب استفاده کنید، فقط یک قطره آب روی چرم بریزید. چرا که اغلب انواع چرم بعد از تماس با آب لک می‌شوند و پاک کردن این لک کار دشوار یا غیر ممکنی خواهد بود.

2- بررسی لایه‌های محصول چرمی

از دیگر راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی می‌توان به بررسی لایه‌های محصول چرمی اشاره کرد. به یاد داشته باشید که محصولی که از چرم مرغوب تهیه شده باشد کاملاً یک تکه است. به این معنی که لایه لایه نیست. همچنین هیچ‌گونه چسب، ورق پلاستیکی یا ماده اضافه‌ای در داخل آن وجود ندارد.

در حقیقت برای تشخیص باید بررسی کنید ببینید آیا بافت محصول مورد نظر شما کاملاً یک تکه است یا از چندین لایه به هم چسبیده تشکیل شده.

البته این روش بیشتر در زمان خرید کمربند چرم اصل به کار می‌آید. وگرنه کیف چرمی که آستر دوزی شده آیا دستکش چرمی که برای گرم‌تر شدن به یک لایه موهر مجهز است را نمی‌توان به کمک این روش به درستی بررسی کرد.

3- بررسی پرزهای چرم

بررسی پرزهای چرم از راه های تشخیص چرم طبیعی از صنعتی

در میان چندین روش تشخیص چرم اصل از انواع تقلبی این محصول، بررسی پرزهای روی چرم روش نسبتاً مطمئنی است که در هر شرایطی می‌توان از آن استفاده کرد.

 چرمی که اصل باشد قسمت پشت آن پرز پرز است. یعنی اگر به پشت چرم دست بکشید نباید یک سطح صاف و صیقلی را لمس کنید. در واقع پشت چرمی که طبیعی است پرز دار است و خود این موضوع یکی از روش‌های قابل اتکا برای تشخیص چرم اصل از صنعتی است.

4- دیدن حفره‌های سطحی برای تشخیص چرم اصل

حفره‌های سطحی چرم را بررسی کنید. بدیهی است که پوست هر حیوانی که تبدیل به چرم می‌شود در ابتدا پر از مو است. گرچه این موها در پروسه دباغی پوست با مو به طور کامل از روی پوست کنده می‌شوند، اما جای ریشه مو روی پوست باقی می‌ماند. اگر خیلی دقیق به چرم نگاه کنید و آن را به چشم خود بسیار نزدیک کنید حفره‌های بسیار ریز که جای ریشه مو روی پوست است را خواهید دید.

البته گاهی موی حیوان به‌قدری نازک و کم جان است که شاید جای حفره آن روی چرم بدون ذره بین دیده نشود. به هر حال اگر برای خرید چرم می‌روید بد نیست یک ذره بین کوچک هم با خودتان ببرید تا بتوانید سطح چرم را به خوبی ببینید تا اگر سوراخ‌های سطحی را روی آن مشاهده کردید مطمئن شوید که آنچه می‌خرید چرم طبیعی است.

5- شناخت چرم با بررسی لبه‌های محصول چرمی

بررسی لبه‌های محصول چرمی یکی از چندین روش تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

اگر می‌خواهید کمربند چرم بخرید و سؤالتان این است که از کجا بفهمیم چرم آن اصل است؟ کافی است به لبه‌های این کالا نگاه کنید. لبه‌های کمربند چرم واقعی کاملاً صاف نبوده و کمی ناهموار است. به دلیل آن که کمربند محصول چرمی بسیار ظریفی است که نمی‌توان روی آن برش‌های بسیاری انجام داد یا لبه‌های آن را دوخت، بنابراین کمربندی که از چرم تهیه شده باشد روی لبه‌ها ناهمواری دارد. این درست نقطه مقابل کمربندهای تولید شده از چرم مصنوعی است که تمام لبه‌های آن کاملاً صاف و منظم هستند.

6- علامت چرم را بشناسید

یکی از ویژگی های چرم طبیعی آن است که هیچ وقت یک‌دست و صاف نیست و روی آن خطوط و چین و چروک‌های خاصی وجود دارد. همچنین سطح آن دانه دانه بوده و در برخی موارد خال‌هایی هم روی آن دیده می‌شود.

دقیق نگاه کردن به طرح روی سطح چرم

به هر حال یکی از راه‌های تشخیص چرم طبیعی، دقیق نگاه کردن به طرح روی سطح چرم است در خرید کیف دستی مردانه چرم نباید یک طرح یکسان با الگوهای تکرار شونده باشد. همچنین اگر نقص‌های طبیعی پوست مانند لک‌های خیلی کم رنگ روی آن دیده شود نه تنها ایراد چرم نیست که نشانی از اصل بودن آن است.

7- تا کردن چرم

چطور چرم مرغوب را تشخیص دهیم؟ کافی است محصول چرمی مورد نظر خود را کمی تا کنید. اگر تا شود بعد از این که باز شد رد تا روی آن باقی می‌ماند. به این حالت در اصطلاح دو پوست شدن چرم گفته می‌شود. در واقع چرمی که اصل باشد بعد از تا شدن و باز شدن در ناحیه تا شده کمی برجستگی پیدا می‌کند. این در حالی است که چرم مصنوعی در اثر تا شدن برجسته یا دو پوست نخواهد شد.

8- تشخیص چرم اصل از تقلبی با بوییدن چرم

بوییدن چرم

البته این روش را نمی‌توان یکی از راه‌های شناخت چرمی که طبیعی است دانست. چون در حال حاضر تولیدکنندگان چرم‌های مصنوعی یا نامرغوب به محصولات خود کمی اسانس یا عطر چرم طبیعی می‌زنند تا توسط بوی خاص چرم مشتری را فریب دهند.

اما واقعیت آن است که عطر چرم طبیعی آن‌قدر خاص و طبیعی است که اگر جزو علاقه‌مندان واقعی چرم باشید به راحتی می‌توانید بوی آن را از عطرهای مصنوعی اضافه شده به چرم‌های مصنوعی که اغلب بویی شبیه به ترکیب پلاستیک و چسب است را تشخیص دهید.

9- تست پارگی

یکی از راه‌های شناخت چرم اصل، تست پارگی است. البته شاید شما به عنوان خریدار یک کیف چرمی یا پالتو نتوانید این تست را انجام دهید. اما این تستی است که تولیدکنندگان محصولات چرمی و عمده فروشی کیف چرم در زمان خرید چرم خام برای شناخت چرم خوب از بد از آن استفاده می‌کنند.

در این روش یک تکه چرم به صورت نوار تقریباً نازکی در آمده و از دو طرف کشیده می‌شود. اگر چرم کاملاً اصل و طبیعی باشد به هیچ عنوان در اثر کشیده شدن با دست پاره نمی‌شود. جالب است بدانید که در میان انواع چرم، چرم گاومیش آن‌قدر در برابر کشیدگی مقاوم است که حتی می‌توان با آن اتومبیل بکسل کرد.

برای آشنایی بیشتر با چرم و اینکه چرم چگونه ساخته می شود می‌توانید مقاله دیگر که را گروه تحریریه رادین چرم برای شما تهیه کرده مطالعه بفرمایید.

10- آتش زدن چرم برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

این شیوه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بیشتر مناسب کسانی است که در حوزه تولید محصولات چرمی فعالیت می‌کنند. این افراد برای شناخت انواع چرم روش‌های مختلفی دارند که یکی از آن‌ها آتش زدن یک تکه چرم است.

اگر چرم واقعاً اصل و بسیار با کیفیت باشد در اثر تماس با آتش شعله‌ور نمی‌شود. بلکه آتش گرفته و بسیار آرام آرام و به‌تدریج می‌سوزد. همچنین بویی که در اثر سوختن چرم به مشام می‌رسد می‌تواند در تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی یا تقلبی راهنمای بسیار خوبی باشد. چون بوی چرمی که اصل سوخته می باشد، بویی طبیعی است. درحالی‌که چرم مصنوعی در اثر سوختن بویی شبیه به بوی پلاستیک یا مواد نفتی می‌دهد.

11- سوراخ نشدن چرم

سوراخ نشدن چرم، نشانه اصل بودن چرم

اگر از یک فرد متخصص به عنوان تولید کننده محصولات چرمی سؤال کنید که چرم خوب چه ویژگی‌های دارد؟ قطعاً به این مورد اشاره خواهد کرد که چرم خوب به راحتی سوراخ نمی‌شود. یعنی نمی‌توان چرم را با هر نوع سوزن یا وسیله نوک تیزی سوراخ کرد. برای سوراخ کردن چرم به سمبه مخصوص نیاز است. حتی همان سنبه مخصوص در موارد خاصی باید با یک وسیله محکم مانند چکش به کار گرفته شود تا قادر باشد چرم را سوراخ کند.

در پایان اگر نمی‌توانید در زمان خرید کیف چرمی یا سایر محصولات چرم روش‌های توضیح داده شده را به کار بگیرید تا مطمئن شوید آن چه می‌خرید چرم واقعی و اصل است یا خیر؟ بهتر است محصولات چرمی مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر چرم بخرید. فروشگاه‌هایی که تضمین می‌کنند آن چه به شما ارائه می‌شود چرم کاملاً طبیعی است؛ بنابراین بهتر است برای خرید چرم به فروشگاهی مراجعه کنید که برای اعتبار برند خود ارزش زیادی قائل است و هرگز چرم نامرغوب و غیر اصل را به‌جای چرم واقعی به مشتری ارائه نمی‌کند. برای خرید کیف پول چرم زنانه میتوانید به فروشگاه رادین چرم مراجعه کنید.

در این محتوا در مورد روش های تشخیص چرم طبیعی صحبت کرده ایم اما مهم ترین مسئله بعد از خرید چرم که محصول گران و باارزشی نیز می باشد نحوه نگهداری از چرم طبیعی می باشد. اگر نکات نگهداری را به درستی رعایت نکنید نمی توانید مدت زیادی محصولات چرمی را نگهداری کنید.

آیا به جز آنچه در این مطلب ارائه شد شما روشی می‌شناسید که با تکیه بر آن بفهمیم چگونه چرم اصل را بشناسیم و آن را از انواع تقلبی و نامرغوب تشخیص دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *