آموزش و راهنمایی خرید

انواع چرم طبیعی کدامند؟ ( آشنایی با بهترین چرم طبیعی )

هر آنچه باید در مورد انواع چرم طبیعی بدانید

باید عاشق چرم باشید تا باور کنید که تمام تکه‌های چرم طبیعی به تنهایی و به شکل خام هم زیبا و چشم‌نواز هستند. اما بی‌تردید جذابیت و ظرافت چرم وقتی تبدیل به یک کیف منحصر به فرد، دستکش خوش دوخت یا پالتوی بی‌نظیر می‌شود واقعاً چشم‌نواز و دل‌فریب است به همین دلیل است که تاریخچه چرم در ایران و جهان بسیار طولانی است.

شاید جالب‌ترین نکته در خصوص چرم این باشد که هر چقدر از عمر یک وسیله چرم اصل می‌گذرد نه‌تنها از جذابیت آن کم نمی‌شود که زیبایی و اصالت آن چند برابر خواهد شد. البته این ویژگی همه انواع چرم طبیعی نیست. در واقع فقط درصورتی‌که کالای چرمی که خریده‌اید از جنس چرم واقعی و کاملاً طبیعی باشد با گذشت زمان به زیبایی آن افزوده خواهد شد.

برای این‌که بتوانید چرم اصل مرغوب را از انواع نامرغوب و بی‌کیفیت آن تشخیص دهید، بهتر است ابتدا انواع چرم طبیعی را بشناسید. حتی لازم است اسم انواع چرم طبیعی را بدانید و با انواع شیوه‌های دباغی چرم آشنا شوید. آشنایی با انواع چرم و شناخت ویژگی‌ها، روش تولید و مصارف هرکدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند این محصول خاص را از زاویه جدیدی نگاه کنید تا به‌تدریج انواع آن را بشناسید و تشخیص چرم طبیعی از تقلبی برای شما راحت تر شود..

انواع چرم طبیعی که با پوست حیوانات مختلف تهیه می‌شوند

اغلب ما پس از شنیدن نام چرم، پوست دباغی شده یک گاو در ذهنمان تداعی می‌شود. در واقع تصور عموم مردم این است که فقط پوست این حیوان مناسب چرم‌سازی است. این در حالی است که چرم از پوست حیوانات مختلفی تهیه می‌شود.

از جمله حیواناتی که از پوست آن‌ها برای تهیه بهترین چرم طبیعی استفاده می‌شود می‌توان به گاو، گوسفند، گاومیش، شتر، بز، اسب، خوک، آهو، گوزن، کانگورو، مار، تمساح و حتی فیل اشاره کرد.

البته در همه جای جهان بیشتر از پوست گاو، گوسفند و بز برای چرم‌سازی استفاده می‌شود. اما در سال‌های اخیر چرم شترمرغ نیز به جرگه چرم‌ های پرمصرف و ارزان قیمت پیوسته است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در صنایع پوشاک استقبال ویژه‌ای از آن شده است.

برای خرید کوله پشتی چرم تولید شده با چرم طبیعی می توانید به فروشگاه رادین چرم مراجعه کنید.

انواع چرم طبیعی بر اساس نوع پوست حیوان

انواع چرم طبیعی بر اساس نوع پوست حیوان

در میان انواع چرم طبیعی که از پوست پستانداران تهیه می‌شود چرم گوزن سخت‌ترین نوع چرم است. این چرم علاوه بر این‌که بسیار با دوام است، نرم و سبک بوده و خاصیت بسیار عجیبی از نظر کشسانی بودن دارد. به همین دلایل است که چرم گوزن یکی از گران قیمت‌ترین انواع چرم در جهان است. از این نوع چرم برای تهیه دستکش‌های خاص، لباس های لوکس یا بخشی از تزئینات لباس یا جواهرات استفاده می‌شود.

گراز پستاندار دیگری است که از پوست آن چرم تهیه می‌شود. در برخی از کشورها از پوست بوفالو نیز چرم ساخته می‌شود. چرم بوفالو از انواع چرم گاوی بسیار ضخیم‌تر است. البته چرم بوفالو کمی خشک و خشن است اما مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل این چرم برای ساخت کفش‌های سوارکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چرم بز نیز در جهان محبوبیت زیادی دارد. چون علاوه بر آن که بسیار انعطاف‌پذیر و بادوام است، قیمت مناسبی دارد و برای ساخت انواع پوشیدنی‌ها اعم از لباس و کفش چرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید بد نباشد کمی هم از ویژگی‌های چرم خزندگان بدانید. پوست تمساح، مار، لاک‌پشت و برخی از گونه‌های مارمولک نیز برای تولید چرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. جذابیت چرم خزندگان به طرح‌های بسیار خاص و منحصر به فرد آن است. در واقع چرم خزندگان پر از الگوهای متمایز است.

انواع چرم طبیعی بر اساس کیفیت

وقتی عملیات دباغی و مراحل تولید چرم طبیعی روی چرم به پایان رسید، چرم‌های ضخیم‌تر لایه لایه شده و برش می‌خورند. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های چرم بر اساس لایه چرم و کیفیت این لایه‌ها است.

چرم فول گرین FULL GRAIN

چرم فول گرین بهترین چرم طبیعی است و بالاترین درجه کیفیت را دارد. این چرم حاصل از بین بردن مو و سایر مواد اضافه از خارجی‌ترین لایه پوست حیوان است.

اغلب تکه چرم‌های فول گرین هیچ‌گونه ردی از آسیب و خرابی ندارند به همین دلیل این نوع چرم برای تودوزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

چرم فول گرین همان یکی از بهترین چرم های طبیعی است که با گذر زمان ظاهر جذاب‌تری پیدا خواهد کرد. به طور کلی فول گرین در میان انواع چرم طبیعی گران قیمت‌ترین آن‌هاست.این نوع چرم یک گزینه مناسب برای تولید ست چرم مردانه لاکچری  و زنانه می باشد.

چرم تاپ گرین TOP GRAIN

چرم الگانت نیز نوعی چرم تاپ گرین می باشد. برای آنکه بدانید چرم الگانت چیست به مقالات دیگر رادین مراجعه نمایید.

چرم تاپ گرین

یکی از بهترین چرم های طبیعی، چرم تاپ گرین است.

اگر پوست حیوان دچار اشکالات سطحی باشد به طوری که نتوان آن را به چرم فول گرین تبدیل کرد، می‌توان با کمی سنباده‌زنی و پرداخت کاری از آن یک چرم تاپ گرین ساخت.

در توضیح چیستی چرم تاپ گرین باید گفت این چرم همان چرم فول گرین است که فقط روی آن کمی کار شده است تا کیفیت بهتری داشته باشد. چرم تاپ گرین از پوست گاو و گاومیش تهیه می‌شود بعضی از کیف چرم طبیعی مردانه موجود در بازار از این نوع چرم می باشند.

چرم اصل یا جنیون GENIUNE

به چرمی، چرم اصل یا جنیون گفته می‌شود که از نظر کیفیت کمی پایین‌تر از چرم فول گرین باشد. البته یک فرد عادی هرگز قادر به تشخیص فرق‌های چرم فول گرین با چرم اصل یا جنیون نخواهد بود. شاید تنها فرق این دو نوع چرم با هم در این باشد که چرم اصل چندین سال پس از استفاده، جلا و جذابیت اولیه خود را از دست خواهد داد. در حالی که چرم فول گرین هرچقدر پیرتر که می‌شود، زیباتر می‌شود. این نوع چرم گزینه ی مناسبی برای تولید کیف اداری و لب تابی چرم می باشد.

چرم اسپیلیت SPLIT

چرم اسپیلیت از یکی از لایه های میانی پوست تهیه می‌شود. این لایه ممکن است لایه میانی یا تحتانی اپیدرم باشد. به همین دلیل این نوع چرم بسیار شکننده و شاید کمی ضعیف باشد. ضمن آن که چرم اسپیلیت اغلب ترک‌های زیادی دارد. به همین دلیل است که از چرم اسپیلیت در تولید هر چیزی نمی‌توان استفاده کرد. البته دباغان برای بالا بردن کیفیت این نوع چرم کارهای بسیاری روی آن انجام می‌دهند که سبب افزایش دوام و کیفیت آن می‌شود. مزیت مهم چرم اسپیلیت در ارزان قیمت بودن آن است.

چرم باند شده BANDED

همان‌طور که از نام این نوع چرم پیداست، چرم باند شده در واقع چرمی است که از به هم چسباندن تکه‌های باقی مانده از چرم‌های دیگر تهیه می‌شود. به چرم باند شده، چرم احیا شده نیز گفته می‌شود. برای تولید این نوع چرم تکه‌های به جا مانده از ضایعات سایر چرم‌ها که چندان قابل استفاده نیستند ابتدا به شکل خمیر در می‌آیند. سپس طی فرآیند خاصی به هم چسبانده می‌شوند تا یک تکه چرم از آن حاصل شود. از این نوع چرم کیف پول چرم زنانه شیک و زیبایی تولید و عرضه می شود.

چرم باند در واقع چرم است اما شاید به مرغوبیت چرم اصل و یک تکه نباشد. ضمن آن که این نوع چرم به مرور زمان دچار فرسایش می‌شود. به همین دلیل از چرم باند برای تولید لباس یا اکسسوری استفاده نمی‌شود. این نوع چرم چرمی است که برای تولید مبلمان یا روکش اتومبیل‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

حتما بخوانید: کادو برای روز مرد

 

 

انواع چرم طبیعی بر اساس نوع دباغی

در راستای معرفی انواع چرم، باید به موضوع طبقه‌بندی چرم‌ها از نظر نوع دباغی هم پرداخته شود. با توجه به نوع دباغی، چرم‌ها به دسته بندی‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • چرم گیاهی یا طبیعی
  • چرم دباغی شده با نمک کروم یا شیمیایی
  • چرم دباغی شده با مغز
  • چرم مصنوعی

چرم صنعتی سوگو چیست؟ در مقاله ای دیگر از رادین چرم بخوانید.

چرم گیاهی یا طبیعی

چرم گیاهی یا طبیعی در واقع چرمی است که با مواد گیاهی دباغی شده باشد. این نوع چرم بسیار نرم، لطیف و مقاوم است. چرم گیاهی ضد آب نیست و در اثر خیس شدن آسیب می‌بیند. البته این نوع چرم کیفیت بسیار بالایی دارد و از نظر قیمت بسیار گران است. چرم گیاهی با محیط زیست سازگار است و برای پوست انسان عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.

چرم دباغی شده با نمک کروم یا شیمیایی

در دباغی پوست برای تهیه این نوع چرم از نمک کروم استفاده می‌شود. چرم کرومی که در سال ۱۸۵۸ اختراع شد. این نوع چرم برای تولید مبل و صندلی استفاده می‌شود.

چرم دباغی شده با مغز

در فرآیند دباغی این نوع چرم از عصاره مغز برخی از حیوانات مرده استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که چرم بسیار نرم و قابل شستشو باشد.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی

واژه چرم مصنوعی اصطلاحی است که به محصولی اطلاق می‌شود که تماماً چرم نبوده و از ترکیب چرم با پلیمرهای مصنوعی ساخته می‌شود. از این نوع چرم نیز برای تولید انواع محصولات چرمی استفاده می کنند.

برای آشنایی با انواع کمربند مردانه اسپرت مقاله دیگر رادین چرم در رابطه با این موضوع را بخوانید.

انواع چرم طبیعی بر اساس تیمار سطح

اسم انواع چرم طبیعی بر اساس تیمار سطح چرم تعیین می‌شود که به قرار زیر است:

چرم آنیلین (چرم ناتمام)

چرم آنیلین همان چرمی است که بافت و دانه‌های طبیعی خود را حفظ می‌کند. رنگ این چرم اغلب براق است و سطحی بسیار نرم و بدون پوشش دارد. چرم آنیلین آب و سایر مایعات را به‌راحتی به خود جذب می‌کند و اگر لک شود پاک‌کردن آن بسیار دشوار خواهد بود.

چرم آنیلین فقط دباغی شده و هیچ‌گونه تیمار خاصی روی آن صورت نگرفته است. به این نوع چرم، چرم پوست نیز گفته می‌شود.

چرم نوبوک

اگر روی چرم آنیلین براش یا برس خاصی کشیده شود، چرم تبدیل به نوبوک می‌شود. سطح نوبوک شبیه به مخمل بوده و بسیار زیبا و چشم نواز است. از این نوع چرم بعضا در تولید کیف چرم مجلسی زنانه جدید نیز استفاده می شود.

چرم نیمه آنیلین

چرم نیمه آنیلین چرمی است که روی آن یک پوشش شفاف نازک کشیده شده است. این پوشش سبب می‌شود آب جذب چرم نشود. گرچه این پوشش لطافت و انعطاف چرم را از بین می‌برد اما سبب می‌شود که آب به آن نفوذ نکند. به همین دلیل چرم نیمه آنیلین برای دوخت کفش مناسب است.

جیر

چرم جیر

جیر ماده است که بیشتر از پوست گوسفند تهیه می‌شود. پس از سنباده زدن قسمت گوشتی پوست، یک بافت نرم و مخملی از آن به دست می‌آید که بسیار زیبا و بادوام است. جیر یکی از محبوب‌ترین انواع چرم برای تولید کفش و کیف‌ های مرغوب و با کیفیت است. بسیاری از انواع کیف های زنانه و مردانه تولید شده در اقع از جنس جیر است.

به جز موارد فوق انواع دیگری از چرم وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • چرم بی کاست
  • چرم ناپا
  • چرم آنتیک
  • چرم لعاب دار
  • چرم برجسته

هر کدام از این انواع چرم ویژگی خاصی دارند که آن‌ها را برای مصارف خاصی مناسب می‌کند. در کارگاه تولیدی کیف چرم رادین سالهاست با اطلاع از این ویژگی ها اقدام به تولید محصولات چرمی می کنیم.

آیا چرم هم حلال و حرام دارد؟

در ابتدا باید بدانید که اگر چرم از پوست حیوان حرام گوشتی مانند خوک تهیه شده باشد، استفاده از آن بدون شک حرام است.

اما موضوع حائز اهمیت دیگر در خصوص حلال یا حرام بودن چرم، نوع ذبح حیوان است. به این معنی که اگر حیوان حلال گوشتی به شیوه اسلامی ذبح شده باشد، چرم آن نیز حلال است. درصورتی‌که اگر حیوانی به شیوه غیر اسلامی ذبح شده باشد، بی‌تردید چرم تهیه شده از پوست او نیز حرام خواهد بود.

البته این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که شما تصمیم داشته باشید چرم غیر ایرانی بخرید یا از کشوری به جز ایران کالای چرمی تهیه کنید. در این صورت می‌توانید از فروشنده بخواهید در خصوص حلال یا حرام بودن چرم به شما توضیح دهد. در غیر این صورت وقتی به عنوان مثال قصد خرید کیف چرمی اصل از فروشگاه‌ها و برندهای برتر ایرانی را دارید خیالتان از بابت حلال بودن آن راحت باشد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *