آموزش و راهنمایی خرید

چرم گاوی چیست؟ (تفاوت چرم گاو با بز و گوسفند چیست؟)

چرم گاوی چیست

استفاده از انواع پوست حیوانات و تبدیل آن به چرم به هزاران سال قبل برمی‌گردد. فرآیندهای تبدیل پوست حیوانات به چرم شامل استفاده از ابزارهایی مانند تراشنده‌هایی بود که برای پاک سازی چربی از پوست حیوانات بکار گرفته می‌شد. انقلاب صنعتی انواع پیشرفت‌های جدید فن آوری را به ارمغان آورد که روند ساخت چرم را بسیار کارآمد و سازگار با محیط زیست نمود. هر چنذ که امروزه تشخیص چرم طبیعی بسیار مشکل شده است ولی با این وجود باز هم جایگاه خودش را از دست نداده است و از انواع چرم برای تولید انواع کیف زنانه و انواع کمربندها که از محصولات ویژه و بسیار محبوب چرم می باشند استفاده می شود.

چرم گاوی چیست؟

چرم گاوی چیست

یکی از انواع چرم طبیعی، چرم طبیعی گاوی می باشد. چرم گاوی همان پوست و موی گاو است که تبدیل به چرم تبدیل می‌شود. در واقع چرم گاوی از پوست گاو سفید نشده تهیه می‌شود. حدود 65 تا 70 درصد تولید چرم جهانی مربوط به چرم گاوی می‌شود. چرم گاوی یکی از پرکاربردترین چرم‌ها در جهان به شمار می‌رود. کشورهای مختلفی در جهان به تولید انواع چرم گاوی می‌پردازند اما کشور برزیل با 14.2% چرم بزرگ‌ترین تولید کننده چرم طبیعی گاوی در جهان می‌باشد. همچنین چرم ایتالیا از مرغوبیت بالایی برخوردار است و صنعتگران چرم ایتالیا از ماهرترین افراد در جهان محسوب می‌شوند.

به طور کلی چرم طبیعی به دسته های چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین تقسیم می‌شود و چرم طبیعی گاوی جزء دسته چرم های سنگین است. مقدار چگالی در چرم گاوی بین 0.4 تا 0.9 گرم است.

عوامل مختلفی مانند خصوصیات نژاد، جنس و سن، شرایط اقلیمی و محیطی، نوع تغذیه و شرایط آب و هوایی بر کیفیت و کمیت پوست گاوها تاثیر می‌گذارد و باعث ریزی و درشتی و لطافت در چرم های تولید شده از پوست گاو و به تبع آن محصولات تولیدی کیف چرم می‌گردد.

پوست گاو بیشترین استفاده را در صنعت چرم سازی در جهان دارد. ضمن آن که چرمی که از پوست گاو کاملاً بالغ تهیه شده باشد کاربرد بیشتری نسبت به چرم گوساله دارد. چرم گاو بالغ چند لایه است و مقاومت بسیار بالایی در برابر خرابی و فرسایش دارد. این چرم برای ساخت انواع محصولات مصرفی مانند کیف، کفش، پالتو یا صنایعی مانند مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرمی که از پوست گاو‌های جوان یا گوساله تهیه شده باشد معمولاً برای ساخت لوازم جانبی گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون این نوع چرم بسیار صاف و لطیف است. هرچند که مقاومت آن به اندازه چرم پوست گاو بالغ نیست.

در میان انواع چرم طبیعی که از پوست پستانداران تهیه می‌شود چرم گوزن سخت‌ترین نوع چرم است. این چرم علاوه بر این‌که بسیار با دوام است، نرم و سبک بوده و خاصیت بسیار عجیبی از نظر کشسانی بودن دارد. به همین دلایل است که چرم گوزن یکی از گران قیمت‌ترین انواع چرم در جهان است. از این نوع چرم برای تهیه دستکش‌های خاص، لباس های لوکس یا بخشی از تزئینات لباس یا جواهرات استفاده می‌شود.

ویژگی چرم طبیعی گاوی چیست؟

ویژگی‌هایی مانند پایداری، استحکام بالا و ضخامت بیشتر پوست، چرم طبیعی گاوی را نسبت به چرم های دیگر متمایز می‌کند. جالب است بدانید ویژگی‌هایی که نام بردیم بین نژادهای مختلف گاوی متفاوت است. نژادهای مختلف گاو به دلیل ژنتیک و محیط زیست، پوست‌هایی با کیفیت متفاوت دارند. در آب و هوای گرم حشراتی وجود دارد که حیوان را گاز می‌گیرند و جای زخم روی پوست حیوان به جا می‌ماند در حالی که در مناطق سردسیر به این اندازه از آفات رنج نمی‌برند. برخی از نژادها ممکن است به دلیل آب و هوا موهای محافظ بیشتر یا پوست ضخیم‌تری داشته باشند. بخش‌های مختلف پوست نیز چرم با کیفیت متفاوت تولید می‌کند.

اختلاف انواع چرم گاوی بیشتر مربوط به الگوی تشکیل شده روی پوست آن‌ها در طی فرآیند تولید چرم طبیعی می باشد و می‌توان با دیدن این الگوها متوجه شد که چرم از کدام نژاد گاو تولید شده است.

تولید محصولات چرمی با چرم طبیعی گاوی

از پوست گاو چه استفاده ای می شود؟

پس از پایان تمام فرآیندها بر روی پوست گاو از آن چرم گاوی طبیعی تولید شده و برای تولید محصولات مختلف با توجه به مزایای که چرم طبیعی گاوی دارد استفاده می شود. سوراخ کردن و برش چرم گاوی در عین حال که پوست گاو بسیار ضخیم است راحت تر از پوست سایر حیوانات می باشد بنابراین کار را برای سوزنده محصولات چرمی راحت تر می کند.

چرم طبیعی گاو طی فرآیندهای مختلف به دست می‌آید که یکی از آن‌ها دباغی پوست گاو است.

محصولات تولید شده با چرم طبیعی گاوی شامل کفش چرم، کت و کاپشن چرمی، کیف پول چرم ( برای استعلام قیمت کیف پول چرم طبیعی به فروشگاه رادین چرم مراجعه نمایید)، انواع ست کیف و کمربند چرم گاوی، مبلمان و انواع مختلف روتختی و … است.

تولید کیف پول چرمی با استفاده از چرم گاوی

چه تفاوتی بین چرم گاو و انواع دیگر چرم وجود دارد؟

مانند همه موارد، چرم ها نیز در بین خود تا حدی متفاوت هستند. پوست گاو از برخی جهات ممکن است از پوست بز بهتر باشد در حالیکه پوست بز از بعضی موارد از پوست گاو بهتر است.

ما بین پوست گاو و سایر انواع چرم یعنی پوست گوسفند، پوست بز و بره تفاوت قائل می‌شویم. دلیل آن هم این است که مواردی که نام بردیم انواع چرمی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوتی چرم بزی و گاوی چیست؟

گرچه پوست گاو از پوست بز ضخیم‌تر و محکم‌تر است اما به اندازه پوست بز انعطاف‌پذیری و قابلیت کشش ندارد. پوست گاو وزن بیشتری دارد در حالی که پوست بز نسبتاً سبک‌تر است. همچنین پوست گاو نسبت به پوست بز گرم‌تر است. چرم حاصل از پوست گاو نسبت به پوست بز نرمی و لطافت کمتری دارد. از لحاظ قیمت چرم گاوی نسبت به چرم بزی گرانتر است.

چرم بزی بهتر است یا گاوی؟

با توجه به مواردی که گفتیم در صورتی که ویژگی‌های چرم گاوی مانند عایق بودن چرم برایتان اهمیت دارد چرم طبیعی گاوی را توصیه می‌کنیم و در صورتی که نرمی و لطافت چرم برایتان مهم است بهتر است محصول ساخته شده از پوست بز را انتخاب کنید.

البته تمام محصولات چرمی نیاز به مراقبت ویژه دارند. برای شستن چرم ها باید نکاتی را رعایت کرد برای آشنایی با نکات این مقاله را بخوانید.

تشخیص چرم گاوی در مقابل پوست گوسفند

پوست گاو از نظر استحکام و مقاومت بسیار بهتر از پوست گوسفند است. در حالی که چرم پوست گوسفند نسبت به پوست گاو بسیار انعطاف پذیر است و قابلیت کشش دارد. مانند پوست بز، وزن پوست گوسفند بسیار کمتر از پوست گاو است.

پوست گاو گرمای بیشتری نسبت به پوست گوسفند دارد. همچنین نرمی و لطافت پوست گوسفند بیشتر از پوست گاو است.

پوست گاو در مقابل پوست بره

مقاومت و دوام پوست گاو بسیار بهتر از پوست بره است. اما پوست بره از نظر قابلیت کشش بهتر از پوست گاو است یعنی تا حدودی شبیه پوست گوسفند می‌باشد. وزن پوست گاو بیشتر از پوست بره است. از لحاظ نرمی هم طبیعتا پوست بره بسیار نرمتر از پوست گاو است.

چرم چه حیوانی بهتر است؟

چرم با بهترین کیفیت به فاکتورهای مهم زیر بستگی دارد:

  • نوع حیوان و نژاد
  • موقعیت مکانی و آب و هوایی محل زندگی حیوان
  • لایه پوستی که استفاده می شود
  • کیفیت و مهارت پردازش و دباغی

چرم پوست گاو و تفاوت های آن با سایر چرم ها

به طور خلاصه باید بگوییم چرم پوست گاو نه تنها یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع چرم از گذشته تاکنون است. ممکن است چرم گاوی زیبا و لوکس به نظر نرسد، لطیف نباشد و همچنین به اندازه اکثر چرم ها قابلیت انعطاف نداشته باشد اما ویژگی‌هایی مانند طول عمر و مقاومت بالا و عایق بودن، آن را به محصولی خاص تبدیل کرده است. به همین دلیل انتخاب خرید کیف پول چرم زنانه یا مردانه تولید شده با چرم گاوی یک انتخاب مناسب است.

انواع رنگ چرم گاوی

انواع چرم طبیعی گاوی در رنگ های مختلف توسط تولیدگنندگان چرم تولید و روانه بازار می‌شود تا بتواند نظر هر خریداری را جلب کرده و پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد. انواع کیف چرم مردانه یا زنانه که با رنگ های مختلف در بازار هستند از طریق رنگ رزی به وجود آمده اند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *