آموزش و راهنمایی خرید

شستشوی چرم طبیعی و مصنوعی ( آیا آب چرم را خراب می کند؟ )

بهترین راه برای شستشوی چرم

شاید این‌طور به نظر برسد که یک پوشینه چرمی به دلیل مقاومتی که از نظر جنس و بافت دارد خیلی هم کثیف نمی‌شود. اما واقعیت آن است که چرم نیز مانند هر ماده دیگری قابلیت جذب آلودگی‌های محیطی را دارد و در اثر استفاده مکرر کثیف می‌شود؛ بنابراین برای کسانی که زیاد از پالتو، کفش‌های چرمی استفاده می‌کنند موضوع روش تمیز کردن محصولات چرم، روش‌های مراقبت و نگهداری از چرم طبیعی یا نحوه شستن چرم طبیعی یک چالش جدی است.

سؤال این است که آیا امکان شستن چرم در ماشین لباسشویی وجود دارد؟ آیا می‌توان کفش چرم را شست؟ اصلاً آیا آب چرم را خراب میکند یا این تصور به کل غلط بوده و شستن چرم با آب هیچ اشکال یا خرابی در آن به وجود نمی‌آورد؟

[irp posts=”11996″ name=”با انواع روش های شستن کاپشن چرم آشنا شوید!”]

روش شستن چرم طبیعی

در شستن چرم طبیعی باید دقت زیادی داشته باشید. به عنوان اولین نکته در خصوص نحوه شستن چرم طبیعی این موضوع را به خاطر بسپارید که بهتر است پوشینه چرمی خود را برای شستشوی اصولی و بدون آسیب به خشک شویی بدهید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که لباس چرمی شما پس از شستشو از فرم اولیه خود خارج نشده و زیبایی و جذابیتش را حفظ می‌کند همینطور کیف چرم اداری مردانه شیک  نیز با شست وشوی اصولی ظاهر خود را سالها حفظ می کنند. اما اگر به دلیل عجله تصمیم به شستن چرم در خانه دارید با ما همراه باشید تا با نحوه انجام این کار آشنا شوید.

شستشوی چرم در خانه

شستن چرم در خانه به دو صورت است که در اینجا به طور مفصل آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  1. شستن چرم با ماشین لباسشویی
  2. شستن چرم در خانه با دست

شستن چرم با ماشین لباسشویی

 

شستن چرم در خانه با ماشین لباسشویی

برای شستن چرم با ماشین لباسشویی در خانه این چند نکته مهم را رعایت کنید:

  • برای شستن پالتو و بارانی چرمی خود با ماشین لباسشویی ابتدا همه زیپ‌ها یا دکمه‌های لباس را ببندید. این کار باعث می‌شود که حرکت چرخشی ماشین لباسشویی آسیب کمتری به فرم لباس چرمی شما وارد کند.
  • برای شستن چرم در ماشین لباسشویی به هیچ عنوان از پودر لباسشویی معمولی استفاده نکنید. بهتر است بسته به رنگ پوشینه چرمی خود از مایع مشکین شوی یا مایع لباس شویی استفاده کنید.
  • حجم مایع لباس شویی که برای شستشوی چرم طبیعی در ماشین می‌ریزد باید خیلی کم باشد تا پس از شستشو ردی از شوینده روی پوشینه چرمی باقی نماند.
  • دمای آب در هنگام شستن چرم با ماشین لباسشویی نباید از 30 درجه فراتر رود.
  • اگر ماشین لباسشویی شما مد شستشوی ابریشم یا شستشوی دستی دارد، یکی از این دو حالت را برای شستن پالتو چرم در لباسشویی خود انتخاب کنید.
  • به هیچ عنوان تنظیمات ماشین لباسشویی را روی حالت خشک کن پس از شستشو قرار ندهید. بهتر است چرم پس از شستشو از جایی آویزان شود تا به تدریج خشک شود. حالت خشک کن ماشین لباسشویی چرم را به شدت می‌چرخاند و منجر به آسیب‌دیدن بافت آن می‌شود.
  • این شیوه شستشوی چرم با ماشین لباسشویی فقط مخصوص شستن پالتو، بارانی و دستکش چرمی است. شستن کیف چرم و البته کیف چرم مجلسی زنانه در ماشین لباسشویی به معنی خداحافظی همیشگی با آن است. همچنین نمی‌توانید کفش چرمی خود را مانند کتونی با ماشین لباسشویی بشویید. شستن کفش چرم در ماشین لباسشویی علاوه بر این که دشوار است ممکن است به ماشین لباسشویی هم صدمه وارد کند.

اما برای شستن کاپشن چرم باید حساسیت و دقت زیادی به خرج دهید و نکات مهمی را رعایت کنید و آشنایی با نحوه ی واکس زدن کاپشن چرم یا محصولات چرم محبوب نیز از موارد قابل توجه هستند که تمام این نکات را در مقاله دیگری از رادین چرم به طور کامل توضیح داده‌ایم.

شستن چرم در خانه با دست

شستشوی چرم با آب

به طور کلی توصیه می‌شود که تا حد امکان پوشینه چرمی خود را نشویید. یعنی اگر فقط بخشی از لباس چرمی شما کثیف شده، بد نیست آن قسمت را با یک دستمال مرطوب نخی پاک کنید. همچنین می‌توانید از یک تمیز کننده چرم طبیعی حرفه‌ای برای پاک کردن بخش آلوده استفاده کنید. چنین تمیز کننده‌هایی معمولاً در فروشگاه‌های چرم موجود هستند. اما اگر به هر دلیل می‌خواهید پوشینه چرمی خود را به طور کامل بشویید، شستشو با دست توصیه می‌شود.

مزیت شستشوی چرم با دست در این است که اگر نکات مربوط به آن را بیاموزید قادر خواهید بود که هر زمان که لازم است اقدام به شستشوی کیف چرم، شستن کیف چرم، شستن بوت چرم یا حتی شستن دستکش چرم اسپرت خود بکنید.

بنابراین اگر به جای شستن چرم در ماشین لباسشویی می‌خواهید این کار را با دست انجام دهید، این نکات را رعایت کنید:

  • ابتدا کمی پودر صابون را در آب ولرمی که متمایل به سردی است به طور کامل حل کنید. شستن چرم با صابون رخت‌شویی یا صابون مخصوص چرم این مزیت را دارد که پس از خشک شدن چرم، روی آن ردی از سفیدک پودر شستشو دیده نخواهد شد.
  • محلول آب و صابون حل شده را آن‌قدر به هم بزنید تا روی سطح آب پر از حباب شود. این نشانه خوبی است که تمام پودر صابون در آب حل و تبدیل به کف شده است.
  • صابون‌های مخصوص شستشوی چرم طبیعی در فروشگاه‌های چرم موجود هستند. اما اگر نتوانستید چنین صابونی پیدا کنید می‌توانید از مایع ظرف‌شویی برای شستشوی دستی چرم استفاده کنید.
  • قبل از آن که تمام پوشینه چرمی خود را در محلول آب و کف خیس کنید، بخشی از لباس خود را با محلول آغشته کنید تا مطمئن شوید شوینده شما با چرم سازگاری داشته و آن را خراب نمی‌کند.
  • پوشینه چرمی خود را درون لگن آب و کف قرار دهید و به‌آرامی روی سطح آن دست بکشید و همه جای آن را بشویید. به‌هیچ‌عنوان چرم را چنگ نزنید یا آن را نچلانید.
  • برای شستن چرم سفید با دست می‌توانید از کمک یک دستمال نخی بدون پرز استفاده کنید. چون رد آلودگی در پستی و بلندی‌های چرم سفید بیشتر دیده می‌شود، بنابراین می‌توانید برای شستشوی عمیق‌تر این رنگ چرم از کمک یک دستمال نخی استفاده کنید تا سایندگی بیشتری روی چرم ایجاد شود.
  • پس از شستن همه قسمت‌های چرم با دست یا پارچه، نوبت آبکشی آن است. برای آب‌کشی پالتو چرمی خود بهتر است ابتدا آن را به چوب لباسی بیاویزید، سپس با دوش یا شلنگ، آب ولرم مایل به سردی را روی تمام قسمت آن بگیرید تا کف از روی آن پاک شود.
  • اگر نحوه شستن کفش چرم برایتان سوال است باید بگوییم که برای شستن کفش چرم با آب و صابون نیز می‎‌توانید از همین شیوه شستشو استفاده کنید. حتی اگر تصمیم به شستن کیف پول چرم خود دارید نیز می‌توانید با حوصله و به همین ترتیب این کار را انجام دهید.
  • پس از شستشو و آب‌کشی چرم باید سطح آن را با یک دستمال خشک کنید. در واقع هیچ‌گونه بقایای از صابون نباید روی چرم باقی بماند. در غیر این صورت صابون باقی ‌مانده روی سطح چرم به تدریج آن را خشک کرده و منجر به ترک خوردن آن می‌شود.
  • از تکنیک ساده شستشوی چرم طبیعی با دست حتی برای شستن چرم مبل نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • پس از پایان مراحل شستشو و آب‌کشی، محصول چرمی خود را از جایی آویزان کنید تا به‌تدریج خشک شود. به یاد داشته باشید که چرم به‌هیچ‌عنوان نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد؛ بنابراین پوشینه چرمی خود را در جایی که بیاویزید که در معرض نور غیر مستقیم و باد باشد تا آرام آرام خشک شود.

نحوه شستن چرم جیر

نحوه شستن چرم جیر

چرم جیر از انواع حساس‌تر چرم است. اصلی‌ترین شاخص زیبایی چرم جیر پرزهای روی آن است. اما همین پرزها منجر به جذب بیشتر گرد و غبار روی آن می‌شود. بهتر است برای تمیز کردن چرم جیر نه آن را به شیوه دستی بشویید نه هرگز آن را در ماشین لباسشویی بیندازید.

بهترین راه برای شستن چرم جیر آن است که یک محلول رقیق آب و صابون چرم یا آب و مایع ظرف‌شویی درست کنید و با یک دستمال بدون پرز محلول را روی سطح چرم بکشید تا آلودگی به طور کامل از روی آن برطرف شود.

کیف دوشی چرم جیر یکی از مورادی است که باید این اصول شست و شو در آن رعایت شود.

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر برای تمیز کردن سطح چرم از محلول آب و صابون استفاده می‌کنید نباید دستمالی که آن را روی سطح چرم می‌کشید آن‌قدر خیس و کف آلود باشد که کالای چرمی شما از آب و کف اشباع شود. چون در این صورت بیرون کشیدن کف صابون از عمق چرم کار دشواری خواهد بود که سبب خشک شدن و آسیب دیدن چرم می‌شود.

آیا آب چرم را خراب میکند؟

در پاسخ به سوال آیا آب چرم را خراب میکند؟ باید بگوییم خیر. چیزی که به‌تدریج منجر به خراب شدن چرم می‌شود خشک شدن سطح آن است. وقتی یک پوشینه چرمی شسته می‌شود بخشی از چربی طبیعی سطح خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل ممکن است پس از شستن چرم شاهد خشک شدن و خراب شدن تدریجی آن باشیم. در حالی که این آب یا شوینده نیست که منجر به خراب شدن چرم شده است. واکس نخوردن و چرب نشدن چرم است که آن را دچار فرسودگی می‌کند و این موضوع در تمام محصولات چرمی صدق می کند بنابراین اگر کیف مجلسی چرم زنانه دارید که ماه هاست از آن استفاده نکردید بهتر است از یک واکس مناسب برای آن بهره ببرید.

واکس زدن یا چرب کردن چرم پس از شستشو

بنابراین پس از شستن کیف چرم زنانه یا مردانه با آب صابون یا هر پوشینه چرمی دیگری، وقتی وسیله چرمی شما کاملاً خشک شد، بهترین کار این است که ابتدا بسته به رنگی که دارد یک دست واکس حسابی به آن بزنید حتی اگر روغن مخصوص چرم ندارید یا به خاطر رنگ چرم نمی‌توانید به آن واکس بزنید، کمی روغن زیتون طبیعی را گرم کنید و با یک دستمال پنبه‌ای بدون پرز آن را به سطح چرم بمالید.

چگونه چرم را اتو کنیم؟

چگونه چرم را اتو کنیم.

به طور کلی اتو کردن پوشینه چرمی هرگز توصیه نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است برای از بین بردن چروک لباس چرمی خود آن را بخار دهید یا برای مدتی آن را زیر تشک تختخواب خود بگذارید تا به‌تدریج صاف شود.

اما اگر برای صاف کردن لباس چرمی خود خیلی عجله دارید و مجبورید از اتو برای این کار استفاده کنید، نکات مهمی را باید رعایت کنید. اگر از چرم به خوبی مراقبت و نگهداری نکنید به تدریج پوسته پوسته شدن چرم اتفاق می افتد.

هنگام شستن چرم این نکات را از یاد نبرید:

  • اتو را کاملاً از آب خالی کنید. چون در صورتی که آب در حین اتو به بافت چرم نفوذ کند، پاک‌کردن لک آن کار دشواری خواهد بود.
  • دمای اتو را روی کمترین حالت خود قرار دهید.
  • چرم به هیچ عنوان نباید با سطح آهنی اتو تماس مستقیم داشته باشد؛ بنابراین به یک حوله ضخیم نیاز دارید تا آن را روی پوشینه چرمی خود بیندازید و اتو را روی آن بگذارید تا حرارت غیرمستقیم چرم را صاف کند.
  • اتو را روی حوله حرکت ندهید. فقط کافی است آن را روی حوله بگذارید و بعد بردارید. چرم باید با حوصله و به‌تدریج صاف شود. عجله کردن سبب خراب‌شدن بافت لباس چرم شما در اثر گرما، فشار و حرکت می‌شود.

به جز همه آنچه در خصوص روش تمیز کردن محصولات چرمی از رادین چرم ( تولیدی کیف چرم طبیعی ) گفته شد تا بگوییم چطور می‌توان اقدام به شستن چرم در خانه کرد؟آیا نکته دیگری در این خصوص وجود دارد که شما بخواهید به آن اشاره کنید؟! اگر در مورد نحوه شستن چرم طبیعی مطلب مهمی وجود دارد که تمایل دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات همین پست برای ما بنویسید.


3 دیدگاه در “شستشوی چرم طبیعی و مصنوعی ( آیا آب چرم را خراب می کند؟ )

  1. ساحل گفت:

    عاشق رنگای شادم

  2. رضا گفت:

    ممنون برای توضیحات کاملتون. موفق باشید.

    1. مدیر محتوا گفت:

      لطف دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *