آموزش و راهنمایی خرید

آشنایی با انواع کمربند و چگونگی انتخاب آن

آشنایی با انواع کمربند و چگونگی انتخاب آن

یکی از باورهای غلط عموم افراد در خصوص کمربند این است که: ” کمربند تنها وسیله‌ای برای نگهداشتن شلوار است” . درحالی‌که سال‌هاست کمربندها علاوه بر کارایی اصلی خود، عنصر مهم و تکمیل کننده‌ای در تیپ زنان و مردان محسوب می‌شوند. در واقع انواع کمربند لباس، فارغ از مردانه و زنانه یا رسمی و اسپرت بودنشان، اکسسوری‌های مهمی هستند که هم شلوار یا دامن را روی کمر نگه می‌دارند، هم عناصری برای افزایش جذابیت و تکمیل کردن تیپ افراد هستند. به طور کلی نباید به سبب ساده بودن ساختار کمربند‌ها، آن‌ها را پوشیدنی‌های کوچک و کم اهمیتی دانست.

متأسفانه بیشتر افراد اطلاعات چندانی در مورد این کالا ندارند و وقتی برای خرید کمربند چرم اصل آن می‌روند اغلب ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین مدل کمربند را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل لازم است کمی بیشتر راجع به این اکسسوری حرف بزنیم تا انواع کمربند مردانه و زنانه را بشناسید، مدل‌های مختلف کمربند رسمی و کمربند اسپرت را از یکدیگر تشخیص دهید، شیوه ست کردن کمربند با سایر اجزای تیپ خود را یاد بگیرید و با تکیه بر این اطلاعات بتوانید براساس نیاز و انتظاری که از یک کمربند دارید بهترین و متناسب‌ترین آن را برای خودتان انتخاب کنید.

این یک مطلب جامع و یک راهنمای کامل برای خرید ست کردن کمربند شلوار پارچه ای، لی و سایرشلوار ها از نظر جنس، نوع و کاربرد است. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کمربند چیست؟

بیایید قبل از هرچیز کار خود را تعریف چیستی کمربند آغاز کنیم. کمربند وسیله ایست که دور کمر پیچیده می‌شود تا شلوار یا دامن را روی کمر یا کمی بالاتر از آن نگه دارد. البته در حال حاضر بیشتر کمربندها جنبه تزئینی پیدا کرده‌اند. اما همین کمربند که به ظاهر یک نوار چرمی، پلاستیکی یا پارچه‌ای ضخیم است، جزئیات زیادی دارد و شامل انواع مختلف و مدل‌های گوناگونی می‌شود.

آناتومی کمربند

آناتومی کمربند

اکثر کمربندها دو قسمت اصلی دارند. بند و سگک.

نوک انتهای بند برخی از انواع کمربند‌ها به وسیله یک تکه فلز پوشانده می‌شود. این بخش انتهایی کمربند، رد کردن بند از حلقه زیر سگک و بندینک‌های روی شلوار را ساده‌تر می‌کند. همچنین باعث می‌شود که کمربند شلوار دیرتر آسیب ببیند و دوام طولانی‌تری داشته باشد. برای خرید کمربند مردانه چرم طبیعی می توانید به فروشگاه رادین مراجعه نمایید.

به بخشی از سگک که آن را به بند متصل می‌کند Chape گفته می‌شود.

چه زمانی باید از کمربند استفاده کرد؟

کمربند شلوار پارچه ای

به طور کلی آقایان باید با تمام شلوارهایی که حلقه یا بندینک کمربند دارند، این وسیله را بپوشند. در واقع این حلقه‌های روی شلوار به همین منظور به آن دوخته شده‌اند. اگر نسبت به حلقه یا بندینک کمربند روی شلوار بی‌توجه باشید و کمربند نپوشید تیپ شما شلخته به نظر می‌رسد؛ بنابراین پوشیدن کمربند با هر تیپ و هر نوع شلواری به‌ویژه برای آقایان یک امر ضروری است.

از طرفی حتی اگر می‌خواهید یک تیشرت گشاد بپوشید و آن را روی شلوارتان بیندازید، اگر از کمربند استفاده نکنید از عملکرد اصلی آن که همان بالا نگه‌داشتن شلوار است محروم خواهید شد. چون همان‌طور که گفتیم کمربند نه صرفاً یک وسیله تزئینی است و نه فقط وظیفه دارد شلوار را نگه دارد.

البته اگر دوست ندارید از کمربند استفاده کنید، می‌توانید ساسپند بپوشید. هرچند ساسپند شلوار وسیله‌ای است که بیشتر مناسب مردان میان سال یا افراد خیلی چاق یا به شدت لاغر است. اما می‌تواند جایگزین خوبی برای کمربند باشد و شلوار را نگه دارد. همچنین ساسپند سایز کمر شما را کمی کمتر از آنچه هست نشان می‌دهد. ضمن آن که برای مردان کوتاه قد استفاده از ساسپند شلوار توصیه می‌شود، چون باعث می‌شود قد افراد کمی بلندتر دیده شود.

در کنار کمربند، خرید کیف اداری چرم مردانه می تواند استایل فوق العاده ای شیکی برای شما به وجود بیاورد!

انواع کمربند بر اساس جنسیت

کمربند کت و شلوار

بدیهی است که بر این اساس کمربندها به دو دسته کمربندهای زنانه و مردانه تقسیم بندی می‌شوند.

البته کمربند برای مردان یک اکسسوری ضرروی است. اما خانم‌ها از این وسیله بیشتر به منظور تکمیل کردن زیبایی یک لباس رسمی مانند پیراهن‌های شب یا کت و دامن استفاده می‌کنند. گرچه زنان اسپرت پوش که زیاد از شلوار جین استفاده می‌کنند نیز مشتری کمربندهای زنانه چرم هستند.

به طور کلی در انواع کمربند زنانه خاصیت تزئینی بودن بر کارایی واقعی کمربند اولویت دارد. به همین دلیل تنوع در آن بسیار زیاد است.

انواع کمربند از لحاظ نوع

به طور کلی کمربندها به دو دسته کمربندهای رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شوند. اکنون می‌خواهیم هرکدام از این دو نوع را با جزئیات و به طور کامل بررسی کنیم و ببینیم چه تفاوتی با یکدیگر دارند و هرکدام را چطور و در چه شرایطی باید پوشید؟

1- کمربند رسمی

کمربند رسمی که به آن کمربند مجلسی نیز گفته می‌شود انواع مختلف و مدل‌های متنوعی ندارد. اغلب این کمربند‌ها از نظر ظاهری یک شکل هستند و ممکن است کمی از نظر جنس بند یا مدل سگک با هم متفاوت باشند. در واقع قوانین مد در خصوص کمربندی که در دسته بندی کمربند رسمی یا کمربند مجلسی قرار بگیرد سالهاست که تغییری نکرده است. کمربندهای رسمی بیشتر برای شلوارهای پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از کمربند ها بسیار مناسب برای ست کردن کمربند کت و شلوار هستند.

انوع سگک کمربند مجلسی

سگک کمربند مجلسی یک تکه فلزی به شکل قاب چهار گوش یا بیضی است. بند کمربند از بخش حلقه یا قلاب زیر سگک عبور کرده و روی کمر بسته ‌می‌شود. به این نوع خاص از سگک، سگک ریلی گفته می‌شود. نوع سگک کمربندهای خیلی رسمی اغلب از نوع ریلی است و سگک سوزنی کمتر در کمربند‌های خیلی رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سگک کمربند مجلسی معمولاً براق و به رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای هستند. هرچقدر قاب سگک بزرگ‌تر باشد کمربند رسمی‌تر و مجلسی‌تر است. چنین کمربندی را باید با تاکسیدو یا کت و شلوارهای مجلسی ست کرد.
قاب سگک از نظر طرح و شکل بسیار متنوع است و می‌تواند برجسته یا چند رنگ باشد.

عرض بند کمربند رسمی

عرض بند کمربند باید بین 2.5 تا 4 سانتی‌متر باشد. به این ترتیب می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که یک کمربند نازک و باریک در دسته‌بندی کمربندهای رسمی قرار می‌گیرد و هرچقدر عرض کمربند کمتر باشد، کمربند رسمی‌تر است.

برای مردان لاغری که سایز کمر آن‌ها از 44 کمتر است، عرض بند کمربند می‌تواند از 2.5 سانتی‌متر نیز کمتر باشد. پس یکی از پارامترهای مهم در تعیین عرض، سایز کمربند مردانه می باشد.

جنس کمربند رسمی

چرم تنها جنسی است که برای ساخت کمربندهای رسمی از آن استفاده می‌شود. این چرم معمولاً چرم گاو یا گاومیش است که بیشترین مقاومت و بهترین کیفیت را دارد. در میان انواع چرم طبیعی، چرم فول گرین Full Grain بهترین و سخت‌ترین نوع چرم است که در تولید کمربند مجلسی از آن استفاده می‌شود.

از چرم شترمرغ، چرم تمساح و چرم مار نیز برای تولید کمربند مجلسی استفاده می‌شود. در این میان چرم شترمرغ به دلیل آن که جای پرها روی آن به‌خوبی دیده می‌شود و بافت خاصی به چرم می‌دهد بسیار گران قیمت تر از انواع دیگر چرم است.

چرم مصنوعی که از ترکیب چرم با پلی اورتان ساخته می‌شود نیز برای تولید کمربند رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این نوع کمربندها به دلیل آن که دوام کمتری دارند، ارزان قیمت‌تر هستند.

بافت، الگوی رویه و رنگ کمربند رسمی

از نظر بافت رویه، کمربند چرم مجلسی باید رویه‌‌ای ساده با سطحی صاف و براق داشته باشد. همچنین بهتر است الگو یا طرح روی آن تا حد ممکن ظریف و غیر قابل تشخیص باشد. مثلاً کمربندی که رویه آن بافتی شبیه به پوست مار دارد برای استفاده به عنوان یک کمربند رسمی که قرار است با کت و شلوار پوشیده شود مناسب نیست.

از نظر رنگ نیز بهترین رنگ برای یک کمربند مجلسی مشکی یا قهوه‌ای تیره است. اما زرشکی تیره، طوسی، سورمه‌ای، خاکستری و در برخی از موارد سفید (برای کت و شلوارهای رنگ روشن و تابستانی) هم مناسب هستند.

به طور خلاصه می‌توان ویژگی‌های یک کمربند مجلسی را به شکل زیر توصیف کرد:

  • سگک کمربند مجلسی معمولاً ریلی و در برخی از موارد سوزنی است.
  • اندازه سگک خیلی بزرگ نیست.
  • عرض بند کمربند کم است.
  • رویه آن نرم و براق است.
  • جنس آن همیشه چرم است.

چگونه کمربند رسمی را با لباس تطبیق دهیم؟

چگونه کمربند رسمی را با لباس تطبیق دهیم

با یک لباس رسمی چه کمربندی بپوشیم؟ این پرسش بسیار مهمی است که پاسخ آن به شما کمک می‌کند یک لباس رسمی را برای یک مراسم مهم، درست ست کنید.

بهترین حالت ست‌کردن کمربند با سایر اجزای یک لباس رسمی، هماهنگ کردن جنس و رنگ آن با جنس و رنگ کفش است. در واقع ست کردن کمربند با کفش یکی از نخستین و مهم‌ترین قوانین مد محسوب می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که جنس فلز کمربند چرم باید با سایر اجزای فلزی تیپ شما هماهنگ و رنگ آن یکی باشد. مثلاً اگر قاب کمربند رسمی شما نقره‌ای است، بند ساعت، انگشتر تزئینی، دکمه سر دست و گیره کروات شما نیز باید نقره‌ای باشد. این موضوع را به صورت کلی به یاد داشته باشید که تنها فلزی که می‌تواند در تیپ شما با رنگ سایر اجزای فلزی یکی نباشد، حلقه ازدواج شماست.

ست کردن کمربند کت و و شلوار نیز امکان پذیر است. این ست بیشتر به مردان جوانی توصیه می‌شود که از کت‌های تنگ استفاده کرده و دکمه‌های آن را اغلب باز می‌گذارند. یعنی کمربند کاملاً در دید بوده و زیر کت پنهان نیست؛ بنابراین می‌توان آن را با کروات ست کرد.

تکمیل کننده اکسسوری کمربند رسمی، کیف پول می باشد. با خرید کیف پول چرم مردانه می توانید یک استایل بی نقص برای خود بسازید.

2- کمربندهای اسپرت

کمربندهای غیر رسمی

هر چقدر که در کمربندهای رسمی تنوع وجود ندارد، تنوع مدل در کمربند اسپرت و غیر رسمی زیاد است. کمربندهای غیر رسمی در انواع رنگ‌ها، سبک‌ها و جنس‌های مختلفی وجود دارند. هرکدام از انواع کمربند مردانه اسپرت را می‌توانید برای نشان دادن سبک یا استایل شخصی خود استفاده کنید. از این نوع به عنوان کمربند شلوار جین و کمربند شلوار لی استفاده می شود. اگر کمربند چرم شما تا خورد و نمی دانید چگونه چرم را اتو کنید در مقاله ی دیگری از رادین چرم به این موضوع اشاره شده است.

اسم انواع سگک کمربند اسپرت

انواع سگک کمربند اسپرت شامل سگک سوزنی، ریلی یا نر و ماد‌ه‌ است. اما در مدل ریلی کمربندهای غیر رسمی، قاب سگک کمربند خیلی بزرگ‌تر از کمربندهای رسمی است.

یکی از جذابیت‌های کمربندهای غیر رسمی این است که در بسیاری از آن‌ها بخش سگک کمربند کاملاً قابل تعویض است تا در صورت نیاز و میل به تنوع بتوانید هر نوع سگک دلخواهی را به آن متصل کنید.

عرض بند کمربندهای غیر رسمی

عرض بند کمربندهای غیر رسمی

به طور کلی قانون خیلی خاصی در خصوص اندازه عرض کمربندهای غیر رسمی وجود ندارد. اما عرض این نوع کمربندها معمولاً از 2.5 تا 4.5 سانتی‌متر است. به این ترتیب یک کمربند پهن کمربندی غیر رسمی محسوب می‌شود. کمربندهای غیر رسمی کم عرض مناسب شلوارهای پارچه‌ای و کتانی هستند و هر نوع کمربندی با هر سایزی می‌تواند کمربند مناسب شلوار جین باشد.

جنس کمربندهای غیر رسمی

جنس کمربندهای غیر رسمی

با انواع متریال یا مواد اولیه می‌توان انواع کمربند اسپرت یا کمربندهای غیررسمی را تولید کرد.

اما همچنان چرم فول گرین که از لایه بیرونی پوست گاو تهیه می‌شود بهترین جنس برای تولید کمربندهای غیررسمی بادوام و شیک است. البته کمربندهایی که از جنس چرم گاومیش تهیه می‌شوند نیز بسیار مقاوم بوده و در برخی از موارد به دلیل رگه یا بافت خاصی که روی آن‌ها وجود دارد، جذاب‌تر هستند.

جیر نیز جنس دیگری است که با آن انواع کمربندهای زنانه و مردانه اسپرت را تولید می‌کنند. البته دوام کمربندهایی که از جنس جیر تولید می‌شوند زیاد نیست. به همین دلیل در اغلب موارد در قسمت زیرین جیر یک لایه چرم طبیعی می‌دوزند تا مقاومت این نوع کمربند را بالاتر ببرند.

به جز چرم و انواع آن، وینیل نیز در تولید کمربندهای غیر رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون وینیل براق بوده و رنگ‌های بسیار متنوعی دارد، بنابراین کمربندهایی که از این جنس تولید می‌شوند بسیار جوان پسند هستند.

بافت، الگوی رویه و رنگ کمربندهای غیر رسمی

کمربند اسپرت مردانه مشکی

اگر کمربند غیر رسمی منتخب شما یک کمربند چرمی است، شاید بهترین رنگی که بتوانید برای آن انتخاب کنید قهوه‌ای باشد. طیف‌های مختلف قهوه‌ای تقریباً با هر رنگی از شلوار، به ویژه رنگ‌های مختلف شلوار جین هماهنگ می‌شوند. به همین دلیل است که پرفروش‌ترین رنگ کمربند در میان انواع کمربند مردانه چرم اسپرت، کمربندهای قهوه‌ای هستند.

اما در خصوص کمربندهای غیر رسمی با جنسی به جز چرم، قدرت انتخاب بالاست. یعنی به دلیل تنوع بسیار زیادی که در رنگ و اجناس مختلف کمربندهای غیر چرمی وجود دارد، بسته به این‌که استایل شما چیست؟ از چه مدل شلواری استفاده می‌کنید؟ یا دوست دارید کمربند را با کدامیک از اجزای تیپ خود ست کنید؟ می‌توانید هر رنگ یا مدل کمربندی را انتخاب کنید.

برای دیدن مدل های کیف مجلسی زنانه و راز های ست کردن آن با کمربند به مقاله ی دیگری از رادین چرم مراجعه کنید.

به طور خلاصه می‌توان ویژگی‌های یک کمربند غیر رسمی یا اسپرت را به شکل زیر توصیف کرد:

  • سگک کمربند اسپرت از هر نوعی می‌تواند باشد.
  • اندازه سگک اغلب خیلی بزرگ است.
  • عرض بند کمربند زیاد است.
  • رویه آن زبر، سفت ناهموار و اغلب مات است.
  • جنس آن می‌تواند چرم یا هر ماده دیگری باشد.

چگونه کمربند غیر رسمی را با لباس تطبیق دهیم؟

چگونه کمربند غیررسمی را با لباس تطبیق دهیم

اگر کمربند غیر رسمی بخشی از کلیت تیپ شما است و دوست دارید اجزای لباس‌های شما همیشه با هم هماهنگ باشند بهتر است کمربندی انتخاب کنید که هم رنگ شلوار، بلوز یا کفش شما باشد.

اما اگر تیپ‌های خیلی خاص را دوست دارید و می‌خواهید کمربند در متمایز شدن شما نقش پررنگی داشته باشد می‌توانید کمربندی انتخاب کنید که از نظر رنگ مکمل یا در تضاد کامل با سایر اجزای تیپ شما باشد. این نکته را نیز از یاد نبرید که در تیپ اسپرت نیازی به ست کردن و هماهنگ بودن کمربند با همه اجزای تیپ وجود ندارد. کافی است کمربند با کلیت تیپ شما یک کنتراست رنگی ایجاد کند تا به خوبی دیده شود. در کنار کمربند اسپرت یک کوله پشتی چرم زنانه یا مردانه به خوبی خواهید درخشید.

 

ست کردن کمربند غیررسمی با لباس

چطور کمربند چرم را از فوم تشخیص دهیم؟

به دلیل آن که چرم یکی از اصلی‌ترین متریالی است که در تولید کمربندهای رسمی و غیر رسمی از آن استفاده می‌شود، باید بتوانیم کمربند چرم را از فوم تشخیص دهیم. چون این دو به جز آن که از نظر دوام و زیبایی با یکدیگر متفاوت هستند، از نظر قیمت نیز تفاوت چشمگیری با هم دارند. پیشنهاد میکنیم مقاله رادین چرم در مورد: چرم اصل را چگونه بشناسیم؟ را مطالعه بفرمایید.

 

تشخیص کمربند چرم از فوم

برای تشخیص کمربند چرم از فوم به این نکات توجه کنید:

  • با ناخن خود خیلی آرام و با فشار کمی روی کمربند خراش بکشید. اگر روی آن خط افتاد به احتمال خیلی زیاد کمربند فوم است. اما اگر رد ناخن روی کمربند نماند، جنس آن چرم است.
  • لبه‌های کمربند چرم کاملاً ناهموار و کمی زبر است.
  • کمربند چرم اصل کاملاً یک تکه است و بین آن هیچ لایه اضافه‌ای وجود ندارد.

امیدواریم که این مطلب از رادین چرم ( یکی از بهترین کارگاه های تولیدی کیف چرم در تهران ) هر اطلاعاتی را که در خصوص انواع کمربند شلوار و شیوه ست کردن آن با لباس به آن نیاز داشتید را در اختیار شما قرار داده باشد.


3 دیدگاه در “آشنایی با انواع کمربند و چگونگی انتخاب آن

  1. محمد علیواری گفت:

    برای کمربند شلوار جین از چه کمربندی استفاده کنیم بهتره؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      درود بر شما میتونید از انواع کمربندهایی که سگگ سوزنی دارند یا قاب آنها بزرگ است و به اصطلاح اسپرت تر هستند استفاده نمایید

  2. دهقانی گفت:

    بسیار عالی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *