آموزش و راهنمایی خرید

علت پوست پوست شدن چرم (راهکار جلوگیری از پوسته شدن چرم مصنوعی و طبیعی )

پوسته پوسته شدن چرم

افرادی که از محصولات چرمی استفاده می‌کنند، ممکن است بعد از مدتی با پوسته شدن چرم مواجه شوند، اما برای رفع این مشکل راه‌حل مناسب چیست؟ چرم ماده باارزشی است که برای تولید کیف، کفش، لباس‌های چرمی، مبلمان و … به کار می‌رود و به دلیل دوام و کیفیت بالای محصولات چرمی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ آن‌ها بروند.
اما اگر مراقبت و نگهداری از محصولات چرمی به‌صورت اصولی انجام نشود، به‌مرور ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن در سطح آن‌ها ظاهر شده و بافت چرم آسیب می‌بیند، بنابراین اگر شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید، با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم علت پوسته شدن چرم مصنوعی یا طبیعی چیست و چه راهکار‌هایی برای ترمیم محصولات چرم آسیب‌دیده وجود دارد؟

 

علت پوسته پوسته شدن چرم چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند باعث شود تا محصولات چرمی شما پوسته پوسته شوند، از جمله:

• مهم‌ترین علت ترک خوردن و پوست پوست شدن چرم مصنوعی و طبیعی این است که محصولات چرمی در معرض گردوخاک و هوای آلوده قرار بگیرند و بعد از استفاده تمیز نشوند.
• درصورتی‌که محصولات چرمی برای مدتی بدون استفاده بمانند، پس از مدتی رطوبت و نرمی خود را از دست می‌دهند، خشک می‌شوند و این وضعیت به‌ مرور منجر به پوسته پوسته شدن آن‌ها می‌شود.
• قرار گرفتن محصولات چرمی در معرض نور مستقیم خورشید یا منابع گرمایشی مثل بخاری و شومینه.
• رطوبت هم می‌تواند علت پوست پوست شدن چرم باشد که علاوه بر خراب شدن و ترک برداشتن سطح آن، باعث کپک زدن چرم نیز می‌شود.
• استفاده از صابون‌ها، مواد شیمیایی و شوینده‌های قوی به منظور پاک کردن لکه‌ها از روی سطح چرم.

 

مدل های تیپ تابستانه زنانه را در مقالات رادین چرم ببینید.

 

جلوگیری از پوسته شدن کیف چرم

راه‌های جلوگیری از پوسته شدن چرم کدام موارد هستند؟

شما می‌توانید برای جلوگیری از پوست پوست شدن چرم راه‌های زیر را انجام دهید:

• بعد از هر بار استفاده از وسایل چرمی، آن‌ها را به وسیله یک دستمال خشک گردگیری کنید تا گرد و خاک بر روی سطح چرم باقی نماند و باعث پوسته شدن آن نشود.
• اگر احساس کردید محصولات چرمی شما در حال خشک شدن هستند، برای مرطوب نگهداشتن آن‌ها از نرم‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید.
• درصورتی‌که می‌خواهید کیف و کفش و دیگر لوازم چرمی خود را برای مدتی استفاده نکنید و آن‌ها را داخل کمد قرار دهید، حتماً از روکش‌ها و لایه‌های محافظتی چرم استفاده کنید.
• برای پاک کردن و پولیش محصولات چرمی هرگز از واکس‌های معمولی استفاده نکنید؛ چراکه این مواد به مرور باعث خوردگی و پوست پوست شدن چرم می‌شوند، بنابراین به سراغ واکس‌های مخصوص چرم بروید.
• اگر چکمه‌، دستکش و لباس‌های چرمی شما در معرض مستقیم نور خورشید یا رطوبت قرار گرفتند، باید مداوم آن‌ها را با روغن‌های مخصوص یا مواد نرم‌کننده، تمیز کنید تا سطح چرم همیشه نرم بماند و پوسته نشود. در این میان مهم‌ترین علت پوسته شدن کاپشن چرم خشک نکردن قطرات آب یا باران روی آن است.

 

حتما بخوانید: هدیه تبلیغاتی لوکس

 

 

ترفند‌هایی برای ترمیم چرم پوسته پوسته شده

محصولاتی که از چرم درست می‌شوند، ممکن است بعد از مدتی استفاده خشک شده و پوسته شوند. در این صورت شما می‌توانید برای ترمیم پوست پوست شدن چرم، راه‌های زیر را به کار ببرید:

استفاده از مایع ترمیم‌کننده چرم

مایع ترمیم‌کننده محصولات چرمی، نه تنها برای چرم‌های پوسیده مناسب است، بلکه می‌تواند وسایل چرمی شما را هم از پوسته پوسته شدن و پارگی نجات دهد. شما می‌توانید مایع ترمیم‌کننده چرم را از فروشگاه‌های مربوطه خریداری کنید. اما بهتر است قبل از استفاده، دستورالعمل روی آن را بخوانید تا محصول چرمی شما آسیب نبیند. این ترفندها مخصوصا برای خانم هایی که به طور روزمره از کیف پول زنانه چرم طبیعی استفاده می کنند بسیار کاربردی است.
نحوه ترمیم چرم پوسته شده با مایع ترمیم‌کننده چرم به‌صورت زیر است:
• سطح محصول چرمی خود را با دستمال تمیز کنید تا گرد و خاک و کثیفی موجود بر روی آن از بین برود، سپس سطح چرم را خشک نمایید.
• مقدار کمی از چرم مایع را با استفاده از اپلیکاتور موجود در ظرف، مستقیماً بر روی لایه پوسته پوسته شده بمالید.
• سپس مایع ترمیم‌کننده را توسط یک تیغ کوچک یا تیغه چاقو بر روی سطح مورد نظر پخش کنید تا همه قسمت‌های آسیب‌دیده را بپوشاند.
• در انتها محصول چرمی خود را در یک اتاق با تهویه مناسب قرار دهید تا خشک شود.

 

استفاده از روغن زیتون

برخی از مواد طبیعی وجود دارند که اگرچه چندان مؤثر نیستند، اما می‌توانند تا حدی اثرگذار باشند و از پوسته پوسته شدن بیشتر کیف اداری لاکچری یا سایر محصولات چرم جلوگیری کنند، روغن زیتون یکی از این موارد است. روغن زیتون می‌تواند هم به آبرسانی چرم کمک کند و هم باعث درخشش بیشتر آن شود.

برای استفاده از روغن زیتون به‌منظور ترمیم پوسته پوسته شدن چرم مراحل زیر را انجام دهید:

  •  سطح محصول چرمی خود را توسط یک دستمال از هرگونه کثیفی و آلودگی تمیز کنید.
  • سپس یک دستمال تمیز و نرم بردارید و گوشه‌ای از آن را به روغن زیتون آغشته کنید.
  • با استفاده از حرکات ملایم و دایره‌ای پارچه آغشته به روغن زیتون را بر روی سطح محصول چرمی خود، مالش دهید.
  • اگر متوجه شدید، پارچه آغشته به روغن زیتون در حال خشک شدن است، مجدد آن را به روغن آغشته کنید.
  • تمام سطح چرم را با روغن زیتون مرطوب کنید تا درخشان و نرم شود.
  • اگر نمی‌خواهید محصول چرمی شما بوی روغن زیتون بدهد، می‌توانید یک عطر خوشبو به آن اسپری کنید و در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید تا خشک شود.
  • هنگام استفاده از روغن زیتون مراقبت باشید که پارگی‌ها و قسمت‌های پوسته شده بیشتر و بدتر نشود.

 

علت پوسته پوسته شدن کیف چرمی

 استفاده از تکه‌های چرم برای وصله کردن

چرم‌های تکه شده یا وصله‌ها می‌توانند برای ترمیم محصولات چرمی به‌خصوص لباس‌های چرم بسیار کاربردی باشند، البته اگر وصله انتخاب شده با رنگ لباس چرمی مورد نظر شما مطابقت داشته باشد. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  •  با آب و صابون سطح چرم را بشویید تا تمیز شود.
  •  سپس بگذارید لباس چرمی‌تان خشک شود.
  • به دنبال تکه‌های چرمی چسبدار بگردید که رنگ آن‌ها با رنگ محصول چرمی مورد نظر شما هماهنگ باشد.
  • تکه‌های چرمی را با دقت بر روی ترک‌ها و محل پوسته شده به‌صورتی قرار دهید که زیر تکه‌ها هوا جمع نشود و به ناحیه آسیب دیده بچسبد.

 

 

چرم فلوتر چیست؟ پاسخ این سوال را در مقاله ی دیگری از رادین بخوانید.

چگونه ترمیم کیف چرم را انجام دهیم؟

کیفیت چرم طبیعی بیشتر از چرم مصنوعی بوده و از این رو چرم مصنوعی بیشتر از چرم طبیعی دچار فرسودگی خواهد شد، بنابراین اگر کیف چرمی مانند کیف کمری چرم مردانه خود را به مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌دهید، ممکن است به‌مرور پوسته پوسته شود. لذا برای ترمیم کیف چرم پوسته شده می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

• رنگ کردن ناحیه پوسته شده کیف؛ اگر عمق قسمت آسیب دیده کیف چرمی زیاد نباشد، می‌توانید با رنگ کردن ناحیه پوسته شده چرم، آن را ترمیم کنید، اما برای این کار کیفیت رنگ استفاده شده، بسیار مهم است، چراکه رنگ باکیفیت بعد از خشک شدن تفاوت زیادی با رنگ واقعی چرم ندارد.

• اضافه کردن یه قطعه چرم به محل پوسته شده کیف؛ رنگ کردن قسمت پوسته پوسته کیف چرمی راه‌حل دائمی نیست، شما می‌توانید برای جلوگیری از پوست شدن چرم، بر روی محل آسیب دیده یک لایه چرم اضافه کنید. با افزودن این قطعه هم کیف چرمی‌تان نو می‌شود و هم دوام آن بیشتر خواهد شد. اینکار مخصوصا برای کیف پول چرم مردانه کاربرد دارد. برای این کار بهتر است از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

پوسته پوسته شدن کاپشن چرم

برای ترمیم کاپشن چرم راهکار مؤثر چیست؟

 برای برطرف کردن این مشکل، شما می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

تمیز کردن سطح کاپشن چرم

توسط یک دستمال نرم روی کاپشن چرم خود را تمیز کنید. مهم نیست از چه روشی استفاده می‌کنید، اما بهتر است برای ترمیم پوسته شدن کاپشن چرم ابتدا سطح آن را با یک دستمال نرم تمیز کنید؛ چراکه چرم دارای یک لایه نازک بوده و روغن را در خود نگه می‌دارد، به همین خاطر گردوخاک را سریع به خود جذب می‌کند.

این عامل باعث می‌شود، تعمیر کاپشن چرم دوامی نداشته باشد و دوباره احتیاج به ترمیم آن پیدا کند، بنابراین برای اینکه تعمیر کاپشن چرم به‌درستی انجام شود، لازم است اول سطح آن را تمیز کنید. پس آب و صابون را باهم مخلوط کرده و با یک برس نرم بر روی چرم بکشید تا تمیز شود، سپس سطح آن را با دستمال خشک کنید.

کاپشن چرم یک آیتم بی نظیر برای استایل وینتیج به حساب می آید برای اطلاع از این نوع استایل مقالات دیگر رادین را مطالعه کنید.

ترکیب کردن رنگ‌ها برای ترمیم پوسته شدن کاپشن چرم

برای این کار محبوب‌ترین رنگ‌ها، مشکی و قهوه‌ای هستند. رنگ‌های دیگر معمولاً برای چرم‌های مصنوعی استفاده می‌شوند. تعمیر پوسته شدن کاپشن چرم توسط رنگ‌های غیرمعمول می‌تواند ظاهر ناخوشایندی به کاپشن بدهد. اگر رنگ کاپشن چرم شما برای ترمیم در بازار وجود ندارد، می‌توانید از رنگ‌های نزدیک به آن استفاده کنید.

برای رنگ کردن ناحیه پوسته شده کاپشن چرم، یک تکه پنبه را به رنگ آغشته کنید، به آرامی آن را در محل ترمیم فشار داده و این کار را تا جایی ادامه دهید که رنگ، محل پوسته شده کاپشن چرم را بپوشاند، به‌طوری‌که خودتان هم به سختی تشخیص دهید، کدام ناحیه از کاپشن چرمی‌تان آسیب دیده بود.

کلام آخر

ما در این مقاله از رادین چرم ( بهترین تولیدی کیف زنانه ) تلاش کردیم در مورد علت پوسته شدن چرم و روش‌های ترمیم آن مطالبی را برای شما بیان کنیم تا اگر محصولات چرمی شما دچار این مشکل شده، بتوانید به راحتی در منزل آن‌ها را ترمیم کنید.

چرم ماده‌ای بسیار حساس است که نیاز به مراقبت و نگهداری اصولی دارد و اگر شما این موضوع را نادیده بگیرید، به مرور بافت چرم آسیب می‌بیند، پوسته پوسته می‌شود، ترک می‌خورد و ممکن است مشکلات دیگری برای محصولات چرمی شما به وجود بیاید.

بنابراین شما می‌توانید با روش‌های مراقبت از لباس چرم، مانع از آسیب دیدن آن‌ها شوید. مثلاً بهتر است هنگام تمیز کردن وسایل چرمی خود، از تمیز‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. یادتان باشد که یکی از دلایل پوست پوست شدن چرم تمیز کردن آن‌ها با مواد شوینده قوی و شیمیایی است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *