آموزش و راهنمایی خرید

با انواع روش های شستن کاپشن چرم آشنا شوید!

بهترین روش شستن کاپشن چرم

یک کاپشن چرمی با کیفیت هرگز از مد نمی‌افتد. با این حال برای اینکه کاپشن خود را در شرایط خوبی نگه دارید باید از آن مراقبت کنید. برخلاف انواع دیگر لباس، شما به راحتی نمی‌توانید کاپشن چرم خود را در ماشین لباسشویی شستشو دهید چرا که باعث جمع شدن، ترک خوردن و تاب خوردن آن می‌شود. اگر کاپشن چرم قدیمی شما کثیف شده است روش‌های سریع و ساده‌ای برای تمیز کردن و شستشوی کاپشن چرم وجود دارد که باعث می‌شود تا مدت‌ها جدید به نظر بیاید.

در این مقاله رادین چرم قصد داریم این روش ها را به شما عزیزان معرفی کنیم تا پاسخ کاملی به سوال کاپشن چرم را چگونه بشوییم داده باشیم.

روش های شستن کاپشن چرم

روش های مختلفی برای شستن چرم مصنوعی و طبیعی وجود دارد که دو مورد را به طور مفصل در این قسمت توضیح می‌دهیم.

  1. استفاده از آب و صابون
  2. استفاده از پاک کننده چرم

روش های شستن کاپشن چرم

 

روش اول: استفاده از آب و صابون

1-روش شستن کاپشن چرم به این صورت است که در ابتدا باید یک محلول صابون ملایم را آماده کنید. مقداری آب گرم درون یک ظرف بزرگ بریزید. حدود دو قاشق چایخوری مواد شوینده مایع به ظرف اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا حل شود. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند باعث خراب شدن چرم و از بین رفتن رنگ آن شود.

2-یک حوله یا اسفنج نرم را خیس کنید. حوله یا اسفنج را در محلول صابون غوطه ور کنید. مایعات اضافی آن را بگیرید. حوله یا اسفنج نباید خیلی مرطوب باشد. در صورتی که زیاد مرطوب باشد، چرم به آب آغشته می‌شود و آسیب می‌بیند. حتما از پارچه نرم استفاده کنید. اگر مواظب نباشید پارچه‌های ناهموار ممکن است روی چرم خراشیده شود. یک پارچه میکروفیبر انتخاب ایده آلی است.

3-قسمت بیرونی کاپشن را پاک کنید. حوله یا اسفنج مرطوب را با حرکات صاف و به مدت طولانی روی کاپشن بکشید. به لکه‌های آب و قسمت‌هایی که خاک یا روغن روی چرم جمع شده توجه ویژه داشته باشید. کل کاپشن را تمیز کنید، در صورت لزوم حوله را دوباره مرطوب کنید.

 

مرحله سوم شستن چرم با آب و صابون

 

4-در این مرحله باید دوباره کاپشن را پاک کنید اما این بار با استفاده از آب تمیز باقی مانده صابون را از سطح کاپشن پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که روی کاپشن آبی باقی نمانده است. با حوله خشک روی چرم بکشید تا کاملا خشک شود. کاپشن را آویزان کرده و اجازه دهید خشک شود.

گرمای مستقیم می‌تواند برای چرم بسیار مضر باشد به خصوص اگر تازه شسته شده باشد بنابراین کاپشن را به هیچ وجه در دستگاه خشک نکنید یا از سشوار استفاده نکنید.

 

روش دوم: استفاده از پاک کننده چرم

استفاده از پاک کننده چرم

1-یک پاک کننده مخصوص چرم خریداری کنید. این پاک کننده ها حاوی موادی هستند که گرد و خاک و لکه ها را از بین می‌برند. همچنین حاوی روغن هایی هستند که به نرم شدن چرم و سلامت آن کمک می‌کند. معمولا می‌توانید پاک کننده های چرم را در فروشگاه‌های بزرگ و همچنین مکان‌هایی که مخصوص چرم است براحتی پیدا کنید. یک بار یک بطری محلول تمیز کننده چرم خریداری می‌کنید و احتمالا سال‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

2-پاک کننده چرم را به کاپشن بمالید. یک مقدار از محلول تمیز کننده چرم را به اندازه یک سکه بر روی قسمت کثیف کاپشن بچرخانید. برخی از پاک کننده های چرم به صورت ژل و اسپری هستند. زمانی که از هر یک از این پاک کننده ها استفاده می‌کنید همیشه با حداقل مقدار پاک کننده شروع کنید و در صورت لزوم مقدار آن را بیشتر کنید.

3-محلول تمیز کننده را به داخل چرم بمالید. یک حوله نرم و تمیز برداشته و پاک کننده چرم را به سطح کاپشن ماساژ دهید. از حرکت های دایره‌ای آهسته استفاده کنید و به صورت مارپیچ به بیرون بمالید. همانطور که تمیزکننده را روی کاپشن می‌مالید، آلودگی‌ها را جمع می‌کند و لکه‌های آبی که روی چرم قرار گرفته است را از بین می‌برد.

4-محلول اضافی را جمع کنید. با استفاده از یک حوله جداگانه پاک کننده چرمی باقیمانده روی کاپشن را پاک کنید. کاپشن باید کاملا تمیز شده باشد. پس از این مراحل کاپشن شما کاملا جدید به نظر می‌رسد.

نحوه مراقبت از کاپشن چرمی

کاپشن چرمی نیز مانند هر محصول دیگری نیز به مراقبت و نگهداری دارد که در اینجا به طور مختصر در مورد نگهداری از کاپشن چرم صحبت کرده ایم.

1-دستورالعمل‌های تولیدی کاپشن چرم را به دقت بررسی کنید. برچسب داخل کاپشن را بخوانید. تولید کننده مشخصات را با توجه به نوع چرم و هشدارهای مهم ارائه می‌دهد. در اکثر موارد، تولیدکننده بهترین روش تمیزکردن را پیشنهاد می‌کند. بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن کاپشن چرمی خود به این نکات پایبند باشید. البته این نکته را در مورد تمام محصولات چرمی رعایت کنید و از فروشنده نحوه تمیز کردن آن را بپرسید.

2-کاپشن خود را ضد آب کنید تا آسیب نبیند. مهم نیست که چه نوع کت چرمی دارید، باید آن را به طور دوره‌ای با یک ماده ضد آب بپوشانید. در حالت ایده آل به محض تهیه کاپشن چرمی باید آن را ضد آب کنید. رطوبت زیاد می‌تواند عمر کت و کاپشن چرمی شما را کوتاه کند.

3- یک بار در سال یک کرم نرم کننده چرمی را روی کل سطح خارجی کت و کاپشن چرمی خود بمالید. این کار آنرا نرم و انعطاف پذیر می‌کند و از ترک خوردگی و شکافتن آن جلوگیری می‌نماید.

4-چرم های نرم را به طور حرفه‌ای تمیز کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها، کت ها و کاپشن های ساخته شده از چرم های نرم مانند جیر را در خانه تمیز نکنید. یک متخصص چرم خبره، دانش و تجهیزات لازم برای تمیز کردن کت و کاپشن چرم شما را دارد. با این کار دیگر نگران پاره شدن یا جمع شدن چرم نخواهید بود.
کت های جیر را می‌توان با غبارروبی مرتب با برس دستی تمیز نگه داشت.

5-کاپشن خود را به درستی نگهداری کنید. هنگامی که کاپش خود را نمی‌پوشید، آن را آویزان کنید و در جای خشک و خنک قرار دهید. کاپش را سالی یک بار تمیز کنید. تا زمانی که از کاپش چرمی خود به خوبی مراقبت کنید، سال‌های سال در وضعیت عالی باقی می‌ماند.

 

مراقبت از کاپشن چرمی

در این قسمت مقاله به چند سوال که بیشتر پرسیده می‌شود پاسخ می‌دهیم:

چگونه کاپشن چرم را براق کنیم؟

برای براق کردن کاپشن چرم می توانید از روغن ها استفاده نمایید. بهترین روغن برای کاپشن چرم در مقاله ی دیگری از رادین چرم معرفی شده است.

آیا می‌توان از سرکه برای تمیز کردن کاپشن چرمی به صورت طبیعی استفاده کرد؟

خیر. سرکه باعث می‌شود تغییر رنگ یا لکه‌ها بیشتر به چشم بیایند. بهتر است از آب و چند قطره صابون برای تمیز کردن کاپشن چرم استفاده کنید.

چگونه پارچه داخلی کاپشن چرم را تمیز کنیم؟

در یک کاسه متوسط 1 قاشق غذاخوری مواد شوینده ملایم را با 4 فنجان آب گرم مخلوط کنید. محلول را مخلوط کنید تا مواد شوینده کاملا حل شود. کاپشن خود را از داخل برگردانید. یک اسفنج را به مواد شوینده آغشته کرده و آب اضافی آن را خارج کنید. به آرامی کل لایه را با اسفنج بشویید و تمرکز خود را روی مناطقی مانند زیر بغل بگذارید، جایی که ممکن است بو بیشتر باشد. کاسه محلول شستشو را خالی کرده و هر دو کاسه و اسفنج را بشویید تا مواد شوینده باقیمانده خارج شود. کاسه را با آب گرم پر کنید. تمام لایه را با آب گرم تمیز اسفنج کنید. کاپشن را از داخل آویزان کنید تا خشک شود. این راهکار برای تمیز کردن پارچه انواعکیف کمری مردانه چرم نیز کاربرد دارد.

چگونه می‌توان بوی کپک را از کت و کاپشن چرمی قدیمی بیرون آورد؟

بهترین راهکار تمیزکردن حرفه‌ای آن است. کاپشن را از داخل و خارج شست و شو دهید. یک شوینده ملایم را با آب گرم رقیق کنید. می‌توانید یک اسپریتس آب لیمو را برای مبارزه با بو اضافه کنید. در آخر به کاپشن زمان بدهید تا کاملا خشک شود. کپک و بوی بد معمولا در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت ایجاد می‌شود.

کاپشن چرم را با چی چرب کنیم؟

برای تمیز کردن کاپشن چرمی از استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و نارگیل خودداری کنید. این روغن ها درخشش فریبنده‌ای به کاپشن شما می‌دهند اما در واقع می‌توانند چربی را بیش از حد اشباع کنند.نحوه واکس زدن کاپشن چرم در یک مقاله ی جداگانه به طور کامل توضیح داده شده است. استفاده از واکس ها بیشتر از استفاده از روغن توصیه می شود.

نکات مهم در شستن کاپشن چرم

  1. برای آزمایش اینکه آیا پاک کردن نوع خاصی از چرم با آب بی خطر است یا نه، یک نقطه نامشخص روی کاپشن را پیدا کنید و چند قطره را روی آن آزمایش کنید.
  2. حداقل سالی یکبار کاپشن چرم خود را تمیز کنید. این تکنیک برای تمام محصولات چرمی از کیف پول چرم تا کاپشن صادق است.
  3. همیشه کت و کاپشن چرمی را در کمد قرار دهید تا از شل شدن شانه‌های آن جلوگیری کنید.
  4. هرگز کت و کاپشن چرم خود را در ماشین لباسشویی و یا خشک کن نگذارید. شستن کاپشن چرم در لباسشویی کار کاملا اشتباهی است زیرا منجر به ترک خوردن، خرد شدن و خشک شدن چرم می‌شود و حتی می‌تواند کاپشن را کوچک کند.
  5. برخی از پاک کننده‌ها و نرم کننده‌های چرمی حاوی روغن های قابل اشتعال هستند و ممکن است بخارهایی را که نفس کشیدن آن‌ها خطرناک است ساطع کنند.

آخرین نکته :

تمامی نکات گفته شده برای کاپشن چرم در سایر محصولات چرمی نیز صادق است. عموما کیف ها و کمربندها به دست فراموشی سپرده می شوند. فراموش نکنید کیف های مردانه چرم لاکچری یا زنانه و کمربندها نیز باید به خوبی و با اصول شسته شوند.


2 دیدگاه در “با انواع روش های شستن کاپشن چرم آشنا شوید!

  1. مطهره گفت:

    سلام وقت بخیر کاپشن چرمو توی ماشین لباسشویی بندازیم چیزیش نمیشه؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر اگر طبق اصولی که گفته شد عمل کنید خیر مشکلی پیش نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *