آموزش و راهنمایی خرید

جدول سایز بندی لباس زنانه و مردانه ( راهنمای اندازه گیری سایز لباس )

راهنمای اندازه گیری لباس زنانه

یکی از مهم‌ترین سؤالات و دغدغه‌های افراد هنگام خرید دانستن سایز دقیق لباس است. آگاهی از سایز درست لباس به شما در زمان خرید چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری بسیار کمک می‌کند. جدول‌های سایزبندی گاهی از برندی به برند دیگر و حتی در کشور‌های مختلف متفاوت است. آشنایی با نحوه درست اندازه‌گیری و به دست آوردن سایز درست اهمیت زیادی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی روش اندازه‌گیری و جدول سایز‌بندی لباس بپردازیم.

 

نحوه سایز بندی لباس زنانه و مردانه

اولین مرحله برای دوخت لباس، اندازه‌گیری است. اندازه‌گیری فرایندی بسیار مهم و حیاتی است و بر اساس نوع لباس و متدی که برای خیاطی به کار می‌رود، انجام می‌شود. در نهایت هدف از اندازه‌گیری این است که لباسی که به شما تحویل داده می‌شود کاملاً اندازه بوده و جلوه زیبایی در بدن شما داشته باشد.

متد‌های مختلفی مانند مولر، متریک و گرلاوین وجود دارد که در میان سایر متد‌ها رواج بیشتری دارند. اندازه‌گیری و جدول سایز بندی لباس زنانه و مردانه در این متد‌ها با یکدیگر متفاوت است. بهترین خیاط‌ها باید مهارت کافی در متد‌ها داشته باشند و متناسب با اندام فرد متد مناسب را انتخاب کنند. جدول سایز‌ بندی استاندارد زنانه برای متد‌های مختلف متفاوت است.

بر همین اساس لباس‌ها نیز با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده در چندین دسته سایز متفاوت دسته‌بندی می‌شوند. بهترین کار قبل از خرید لباس این است که اندازه‌های خود را به طور دقیق به دست آورده و سایز مناسب خود را بر اساس جدول سایز‌بندی لباس مشخص کنید.

افرادی که دچار ایراد‌های اندامی هستند می‌توانید با مراجعه به خیاط لباس موردنظر را در سایز دقیق خود سفارش دهند. اگر از لباس‌های دوخته شده نیز خریداری می‌کنند می‌توانند برای رفع ایراد به خیاط مراجعه کنند.

 

بیشتر بخوانید: تیپ دخترانه تابستانه

 

جدول سایز بندی لباس زنانه

جدول سایز‌بندی لباس زنانه به صورت زیر است. جدول سایز بندی استاندارد زنانه معمولاً با اندازه لباس‌های خارجی متفاوت است.

 

جدول راهنمای سایز بندی زنانه

 

جدول سایزبندی لباس آقایان به صورت زیر است. این سایزبندی برای انتخاب لباس کاملاً جذب و لباس‌های آزاد نوشته شده است.

 

جدول راهنمای سایز بندی اقایان

 

جدول سایز بندی بانوان و آقایان بر اساس حروف

اگر به اتیکت لباس‌های خود توجه کنید، سایزبندی به صورت حروف درج شده است. این سایزبندی به چه صورت است. در این روش نیز سایزبندی بر اساس اندازه‌های دقیق مشخص شده و سپس در قالب عدد یا حروف بر روی لباس مشخص می‌شود. اگر می خواهید یک لباس برای خود تهیه کنید یا قصد تهیه کادو تولد برای دوست صمیمی دختر خود را دارید بهتر است از این سایز بندی اطلاع داشته باشید.

 

> سایز small

سایز اسمال از رایج‌ترین سایزهاست که به صورت عددی به اندازه سایز 36 است. این سایز با حرف s در پست لباس‌ها نمایش داده می‌شود. در جدول سایز بندی بانوان و آقایان بالا اندازه‌های این سایز درج شده است.

> سایز medium

سایز مدیوم که با حرف m نمایش داده می‌شود، تقریباً با سایز 38 برابری می‌کند. این سایز مناسب افرادی است که اندامی متناسب دارند و نه چاق هستند نه لاغر.

 

> سایز larg

اگر از دسته افرادی هستید که کمی توپر بوده و لباس‌های آزادتری می‌پوشید، سایز لارج برای شما مناسب است. سایز لارج که با حرف L نشان داده می‌شود تقریباً با سایز 40 برابری می‌کند.

 

> سایز xlarg

این سایز برای افراد یکه اندامی تقریباً چاق‌تر دارند مناسب است. سایز XL برای افراد با سایز 42 مناسب است.

 

> سایز xxlarg

در نهایت سایز 2XL است که برای افراد چاق مناسب است. سایز معادل دو ایکس لارج تقریباً 44 است.

 

راهنای اندازه گیری سایز لباس

 

 روش اندازه‌گیری و تعیین سایز بندی لباس زنانه و مردانه

معمولاً خانم‌ها دارای سایز بالاتنه و پایین تنه متفاوتی هستند. به همین دلیل باید به طور دقیق اندازه‌ها را به طور جداگانه به دست آورده و بر اساس جدول سایز‌بندی، سایز لباس زنانه درست را محاسبه کنید. اندازه‌گیری بخش‌های مختلف بدن به صورت زیر انجام می‌شود.

 

— دور سینه

به کمک متر دور تا دور سینه را اندازه بگیرید. برای اندازه‌گیری این قسمت باید از پرترین قسمت اندازه بگیرید.

— دور کمر

متر را دور کمر قرار داده و آن را به صورت آزاد و شل قرار دهید. متر نباید به بدن بچسبد. اندازه‌گیری کمر را از باریک‌ترین قسمت انجام دهید.

— دور باسن

ابتدا پا‌های خود را در کنار یکدیگر قرار دهید، سپس پهن‌ترین قسمت باسن را اندازه‌گیری کنید. متر را به صورت موازی با زمین قرار دهید.

— سایز دور بازو

برای اندازه‌گیری این قسمت نیز کافی است متر را به دور بازو در بزرگ‌ترین قسمت قرار دهید.

— سایز آستین

اندازه آستین در مناسب بودن سایز لباس اهمیت زیادی دارد. برای اندازه‌گیری آستین باید به کمک متر از برآمدگی شانه تا قسمت مچ اندازه بگیرید.

— کارور جلو

برای اندازه‌گیری کارور جلو ابتدا دست‌های خود را در امتداد بدن قرار دهید، سپس فاصله بین محا اتصال بازو به بدن را از سمت راست تا چپ اندازه بگیرید.

— کارور پشت

این اندازه نیز دقیقاً مشابه با کارور جلو است با این تفاوت که از پشت بدن و دقیقاً پایین گردن باید اندازه‌گیری کنید.

— قد بالاتنه جلو

در بیشتر لباس‌های زنانه قد لباس در جلو و پشت یکسان است، اما گاهی اوقات نیز طراحی لباس به صورتی است که قد جلو با پشت متفاوت است. برای اندازه‌گیری قد جلو متر را از سرشانه تا کمر قرار دهید.

— قد بالا تنه پشت

برای اندازه‌گیری قد پشت نیز مشابه جلو، متر را از سرشانه تا کمر قرار داده و اندازه دقیق را به دست‌آورید.

پس از اندازه‌گیری دقیق موارد گفته شده می‌توانید بر اساس جدول سایز‌بندی لباس، سایز دقیق خود را به دست‌آورید.

 

 

نکات قابل توجه در هنگام اندازه‌گیری

نکات مهمی برای اندازه‌گیری وجود دارد که رعایت آن‌ها به انتخاب لباسی با سایز مناسب به شما کمک می‌کند. اگر در زمینه اندازه‌گیری تجربه کافی ندارید، می‌توانید از فرد دیگری برای این کار کمک بگیرید. هرچه اندازه‌گیری شما دقیق‌تر باشد، سایز دقیق‌تری در جدول سایز‌بندی بانوان به دست آورده و لباس مناسب خود را تهیه می‌کنید.

حتماً قبل از اندازه‌گیری نوع لباسی که قصد خرید آن را دارید انتخاب کنید. برخی لباس‌ها هنگام خرید به اندازه‌گیری تمام بخش‌های گفته شده نیاز ندارند. به عنوان مثال خرید تی شرت نیازی به اندزاه‌گیری قد آستین ندارد.

هنگام خرید حتماً از فروشنده در مورد سایزبندی درست لباس سؤال بپرسید. برخی لباس‌های دارای سایز کاملاً استاندارد هستند و برخی دیگر به صورت استاندارد دوخته نشده و لازم است شما سایز بزرگ‌تر یا کوچک‌تر خریداری کنید. به عنوان مثال لباس های استایل کژوال عموما آزادتر هستند در صورتی که استایل های رسمی نیاز به لباس های اندازه‌ی درست بدن دارند.

جدول سایزبندی لباس زنانه با مردانه دارای تفاوت‌هایی است، به همین دلیل برای انتخاب سایز حتماً از جدول مناسب خود استفاده کنید.

سخن آخر

خرید لباس برای تمام افراد مخصوصا بانوان ذوق و هیجان زیادی را به همراه دارد. اما این خرید با چالش‌هایی نیز همراه است. اندازه‌گیری درست و به دست آوردن سایز دقیق لباس می‌تواند در انتخابی درست به شما کمک کند. این اندازه‌گیری مخصوصا در خرید‌های اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله به طور مفصل در مورد نحوه اندازه‌گیری و نکات مهم و جدول سایز‌بندی لباس صحبت شد.


2 دیدگاه در “جدول سایز بندی لباس زنانه و مردانه ( راهنمای اندازه گیری سایز لباس )

  1. گلرخ گفت:

    سایز xl چه سایزی است ؟

  2. مهدی گفت:

    سایز لارج مردانه به عدد چی میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *