آموزش و راهنمایی خرید

مد پایدار چیست؟ ( اهمیت ایجاد مد پایدار + استفاده از آن در زندگی )

مد پایدار چیست و چرا اهمیت دارد

امروزه در سراسر دنیا، سمینارهای مختلفی پیرامون مد پایدار برگزار می شود تا بتواند نقطه مقابل فست مد یا مد سریع باشد. متاسفانه در دو دهه اخیر، نوعی استراتژی تولید در حوزه پوشاک و لباس پدید آمده است که ابداع آن با تولیدکنندگان چینی بود.

این استراتژی که همان فست مد است، بیان می کند که بدون در نظر گرفتن فاکتورهای طبیعی، انسانی، فرهنگی و اجتماعی، می توان تولید بسیار زیاد با قیمت کم انجام داد. در واقع تولید بالا و دریافت سود کم، می تواند در نهایت به کسب سود با رقم های بالا منجر شود.

شاید این استراتژی در تولید و فروش برای سایر حوزه ها جواب دهد اما در حوزه پوشاک، استفاده از چنین اقدامی، مانند خوردن قرص مسکن برای جلوگیری از درد است. این روش، روشی درمانی نخواهد بود. فقط با این کار می توان اجناس بی کیفیت را به مردم عرضه کرد که بعد از پوشیدن مدت کوتاهی، آن را دور انداخته و مجبور به خرید دوباره می شوند. در این سبک مد، با این شیوه مقابله شده است.

اگر دوست دارید در مورد مد پایدار و راه های وارد کردن آن به زندگی بیشتر بدانید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. ما در این مقاله سعی کرده ایم ابعاد متفاوتی از آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. ما در این مقاله از رادین چرم ( تولید کننده عمده جاکارتی فلزی تبلیغاتی ) برای شما خواهیم گفت که چگونه می توانید با وارد کردن محصولات با دوام و ماندگار به زندگی خود، مد پایدار برای خود ایجاد کنید

مد پایدار چیست؟

 

اهمیت مد پایدار

 

بهتر است پیش از بررسی و ارائه تعریف از آن و اینکه بدانیم مد پایدار چیست، تاریخچه به وجود آمدن آن را بررسی کرده و به عنوان دومین صنعت آلوده کننده جهان پس از صنعت نفت، توضیحاتی را ارائه کنیم.

در سال 1960، سرعت جهانی شدن و پیشرفت تکنولوژی به قدری سریع اتفاق افتاد که صنعت مد و پوشاک نیز متاثر از آن شد و بسیار پیشرفت کرد. در واقع در همین سالها بود که مد و فشن و تولید پوشاک به یک صنعت تبدیل شد. و تقاضای بسیار زیادی برای تولید لباس در سراسر دنیا ایجاد شد. حتی این اتفاق تا جایی پیش رفت که در سال 1987 در سازمان ملل متحد، از چیزی به نام کلمه پایدار استفاده نشد.

بعد از شکل گیری صنعت مد و پوشاک در جهان، با توجه به مسائل مهمی همچون فاجعه Rana Plaza در بنگلادش و همچنین رسوایی Nike Bureau، مردم به مشکلات ناشی از این صنعت و آلوده کردن دنیا توسط آن، بیشتر توجه نشان دادند.

این صنعت در روزگار امروز ما، آلوده ترین صنعت دنیا بعد از صنایع نفت است و فجایع زیست محیطی ناشی از آن، بسیار زیاد است. پر واضح است که کشور چین در این فاجعه جهانی، نقش بسزایی دارد. در واقع می‌توان با خرید و استفاده از پوشاک و البسه با این مد، دوستی بهتری با طبیعت ایجاد کرد و از گزینه های سازگاری با محیط بیشتری بهره برد. این کار می تواند جلوی مصرف بیش از حد منابع طبیعی جهان را بگیرد و زیستگاه ها به خرابه تبدیل نشوند.

این مد تعریف خیلی خاص و پیچیده ای ندارد. اگر با صنعت مد و پوشاک آشنا باشید، حتما نام این سبک از مد را بارها و بارها شنیده اید. مد پایدار عبارتست از طراحی و تولید پوشاک، لباس، اکسسوری و هر چیز دیگری مربوط به این حوزه که بر پایه مبنای اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی انجام شود. این مد در مقابل مد سریع و فست مد قرار گرفته است که تا به امروز، بزرگ‌ترین آسیب را به محیط زیست رسانده است.

در این سبک، بجای تشویق مردم به خرید لباس و پوشاک بی کیفیت از خرده فروشانی که فقط به دنبال کسب سود هستند، مردم را به استفاده از این مد و البسته با کیفیت تشویق می کنند. در واقع می توان با خرید و استفاده از لباس و پوشاک با دوام، مقدار کمتری در سال خرید کرد. زیرا ماندگاری و دوام پوشاک طراحی شده با این سبک، بالاتر است.

در چند دهه اخیر، نقش ما انسان ها در از بین بردن طبیعت و آسیب رساندن به زمین، بسیار زیاد بوده است و متاسفانه هر روز در حال گسترش است. استفاده از لباس بی کیفیت و بی دوام می تواند تقاضا را در بازار بیشتر کند. در نتیجه تولید کننده به تولید اجناس بی کیفیت و زود فروش بیشتر تشویق می شود.

همچنان این روند عرضه و تقاضا روز به روز بیشتر می شود تا جایی ممکن است دیگر منابعی برای تولید وجود نداشته باشد. شاید شما در وهله اول با خود فکر کنید که صنعت مد نمی تواند منجر به چنین اتفاقی شود و یا دست کم در طول صدها یا هزار سال این آلودگی زیست محیطی ممکن است پدید بیاید. اما متاسفانه اصلا اینطور نیست. شاید با ذکر یک مثال، بهتر متوجه شوید:

فرض کنید شما یک کیف مجلسی زنانه جدید و ارزان قیمت با جنس نا مرغوب خریداری می کنید که دلیل انتخاب و خرید شما فقط قیمت پایین آن بوده است. این کیف اگر بعد از 3 الی 4 ماه استفاده، خراب شود و یا دچار کهنگی یا پارگی شود، مطمئنا شما باز هم یک عدد دیگر خرید می کنید.

ممکن است این روند در سال چندین بار تکرار شود. شما با این کار در حال زیاد کردن زباله ناشی از مواد پلاستیکی هستید که از بین رفتن آنها شاید هزاران سال زمان ببرد. این فقط یک مثال ساده از کیف دستی بی کیفیت بود. این اتفاق در مورد هر لباس و پوشاکی نیز می تواند صدق کند.

شما در یک سال چند بار خرید می کنید و سهم بسزایی در خیانت به طبیعت خواهید داشت. در مقابل عده ای ترجیح می دهند کیف دستی چرم با کیفیت بسیار بالا خرید کنند. شاید قیمت بالاتری نسبت به شما پرداخت کنند اما مطمئنا از این کیف چرم می توانند دست کم 2 الی 3 سال استفاده کنند و دوام بالا و ماندگاری زیادی را به چشم ببینند. این افراد، یک بار خرید می کنند اما مدت طولانی تری استفاده می کنند. این یعنی مد پایدار و اوج احترام به طبیعت.

 

 

چرا توجه به مد پایدار اهمیت دارد؟

 

مد پایدار در ایران

 

اگر با مد پایدار آشنا باشید و بدانید که قرار است آینده کره زمین و زندگی بشر بدون توجه به آن دچار چه خطر زیست محیطی بزرگی شود، حتما به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. مد پایدار در ایران و کشورهای دیگر به خصوص کشورهایی که سهم زیادی در مد و فشن و تولید لباس دارند، واژه غریبی است که باید همان چند ده سال پیش جا می افتاد تا سرگذشت غمگین امروز در انتظار کره زمین نمی بود. اما هنوز هم دیر نشده و می توان از فجایع زیست محیطی بیشتر، جلوگیری کرد.

تولید گازهای گلخانه ای، یکی از مشکلات بسیار مهم و جدی پیش روی ما انسان ها است که روز به روز میزان آن بیشتر می شود. بین 4 تا 10 درصد این گازها، توسط صنعت مد و فشن ایجاد شده است. باید به حال این اتفاق، فکری کرد. در بسیاری از کشورهای دنیا، تولید کنندگان لباس را وادار به حمایت از محیط زیست کرده و تشویق به تولید محصولات با دوام و با کیفیت می کنند.

این کار می تواند منجر به کاهش زباله های ناشی از صنعت مد و پوشاک می شود. استفاده از برخی از متریال های دوستدار طبیعت در ساخت لباس و پوشاک می تواند مدت زمان کوتاهی در طبیعت از بین برود و تا حدودی مدت زمان بازیافت طبیعی آن ها را کمتر کند.

در کشور ما هنوز هم صنعت مد و لباس، حول محور اجناس بی کیفیت چینی می گردد. بسیاری از تولید کنندگان داخلی بر خلاف محصولات بی کیفیت چینی، در حال تولید محصولات با کیفیت هستند که از پارچه های با دوام و بسیار شیک در تولید لباس و انواع کفش و انواع کیف اداری مردانه چرم طبیعی یا کیف پول و کیف دستی استفاده می کنند. نمونه های آن را می توان در محصولات چرمی مشاهده کرد.

اهمیت ایجاد مد پایدار به دلایل زیر باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • حفظ بیشتر منابع طبیعی
  • جلوگیری از کشته شدن حیوانات بیشتر
  • کاهش ردپای مواد کربنی و ایجاد گازهای گلخانه ای
  • مصرف کمتر آب و منابع آبی
  • تامین سلامت انسان و کره زمین
  • ایجاد عدالت برای نیروی کار
  • خریدن کمتر لباس و آشتی با لباس های قدیمی
  • استفاده کمتر از نیروی کودک کار

چگونه مد پایدار را وارد زندگی خود کنیم؟

 

اهمیت مد پایدار

 

حالا که توانستید درک کنید که مد پایدار چیست و چه اهمیتی دارد، بهتر است با راه و روش های ورود این مد به زندگی هم آشنا شوید. در اینجا به چند ترفند و راه برای وارد کردن آن به زندگی می پردازیم:

  1. خرید پوشاک و محصولات با دوام و جنس و کیفیت خوب و عالی به جای محصولات بی کیفیت
  2. کمتر خریدن ولی بهتر خریدن
  3. خرید محصولات طراحی شده بر اساس مد پایدار. مانند محصولات با کیفیت چرمی مثل ست های چرم، کیف دوشی چرم، کمربند چرمی، کفش چرم، پالتو چرم و غیره
  4. دوری و نخریدن از برندهایی که سبزشویی می کنند و مردم را با واژه هایی مثل ” دوستدار طبیعت ” گول می زنند. اما بیشتر به فکر جیب خود بوده و محصول فیک و تقلبی عرضه می کنند.
  5. لباس و کیف با دوام و ماندگاری بالا خرید کنید تا میکرو پلاستیک های کمتری در طبیعت به وجود بیایند.
  6. در مورد برند و تولیدی مورد نظر خود، تحقیق کنید و سپس خرید کنید.
  7. اگر بتوانید لباس کرایه کنید یا دست دوم بخرید، شاید بتوانید کمک بیشتری به این مد کنید. اما باید در خرید و کرایه حسابی دقت کنید تا لباس مورد نظر بهداشتی و تمیز باشد.

کلام آخر

مد پایدار می تواند به راحتی وارد زندگی ما شود و کمک بسیاری به طبیعت کند. اما خیلی از ما متوجه نیستیم که با خریدن اجناس بی کیفیت، چه خیانتی در حق خودمان، آیندگان و کره زمین می کنیم. برخی از ما حاضریم در سال چندین دست لباس، کیف و کفش بخریم و قیمت بالایی پرداخت کنیم اما حاضر نیستیم یک بار خرید کنیم. این پول را یکجا پرداخت کنیم. اما در عوض می توانیم 2 الی چند سال از آنها استفاده کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *